مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,482
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,498
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر اضطراب امتحان، پیشرفت تحصیلی و عملکرد کنکور داوطبان ورود به دانشگاه

صفحات

 صفحه شروع 175 | صفحه پایان 194

چکیده

 هدف پژوهش حاضر تعیین تاثیر آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر اضطراب امتحان, پیشرفت تحصیلی و عملکرد کنکورِ دانش آموزان دختر و پسر داوطلب کنکور دبیرستان های ملایر در سال تحصیلی 94-95 بود. از بین این افراد, نمونه ای به حجم 100 نفره (50 پسر در قالب دو گروه 25 نفری آزمایش و کنترل؛ و50 دختر در قالب دو گروه 25 نفری آزمایش و کنترل ) به روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از آزمون اضطراب امتحان ساراسون برای سنجش اضطراب امتحان آزمودنی ها, استفاده شد. معدل دانش آموزان و نمره تراز کنکور آنها به عنوان پیشرفت تحصیلی و عملکرد کنکور محسوب شدند. در گروه های آزمایش به مدت10 جلسه 5/1 ساعت آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری به صورت گروهی اجرا شد, ولی گروه های کنترل هیچ گونه آموزشی دریافت نکردند. تحلیل داده ها با تحلیل واریانس چند متغیره عاملی نشان داد که: آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر پیشرفت تحصیلی, عملکرد کنکور و اضطراب امتحان دانش آموزان داوطلب در کنکور تأثیر دارد. آمورش مدیریت استرس مبتنی بر شیوه شناختی-رفتاری اضطراب امتحان دانش آموزان دختر و پسر را کاهش داد؛ پیشرفت تحصیلی و عملکرد کنکور دانش آموزان دختر و پسر را افزایش داد, اما بین دختر و پسر تفاوت معنی دار مشاهده نشد. بعلاوه, تعامل آموزش مدیریت استرس و جنسیت تآثیر معنی داری بر پیشرفت تحصیلی, عملکرد کنکور و اضطراب امتحان دانش آموزان داوطلب در کنکور نداشت.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عسگری، محمد. (1398). اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر اضطراب امتحان, پیشرفت تحصیلی و عملکرد کنکور داوطبان ورود به دانشگاه. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 15(51 )، 175-194. SID. https://sid.ir/paper/112094/fa

    Vancouver: کپی

    عسگری محمد. اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر اضطراب امتحان, پیشرفت تحصیلی و عملکرد کنکور داوطبان ورود به دانشگاه. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛15(51 ):175-194. Available from: https://sid.ir/paper/112094/fa

    IEEE: کپی

    محمد عسگری، “اثربخشی آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی-رفتاری بر اضطراب امتحان, پیشرفت تحصیلی و عملکرد کنکور داوطبان ورود به دانشگاه،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 15، no. 51 ، pp. 175–194، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112094/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا