مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

96
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

465
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر مدل سیستمی روی بر سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به تالاسمی

صفحات

 صفحه شروع 1670 | صفحه پایان 1679

چکیده

 مقدمه: کودکان مبتلا به تالاسمی با عوارض جدی بالینی و روانی این بیماری مواجه می شوند و می تواند مشکلات زیادی را برای این کودکان ایجاد کند که راهبردهای مقابله ای بر اساس نظریه های روان شناختی به سازگاری آن ها کمک می کند. این تحقیق با هدف بررسی تاثیر مدل سیستمی روی بر سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به تالاسمی انجام گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه تجربی بر روی 54 کودک تالاسمی مراجعه کننده به بیمارستان طالقانی گنبد کاووس (استان گلستان-ایران) انجام شد. جمع آوری داده ها با Bell adjustment questionnaires و پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی, انجام شد. داده ها با نرم افزار SPSS21 و آزمون تی زوج, تی مستقل, یو من ویتنی و کای اسکویر در سطح معنی داری 05/0 مورد تجزیه تحلیل قرار گرفتند. نتایج: بین دو گروه مداخله و آزمون قبل از انجام مطالعه اختلاف معنی داری را نشان نداد (59/0=P) این آزمون بین دو گروه بعد از مداخله اختلاف معنی داری را نشان داد (002/0=P) در گروه مداخله قبل و بعد از مطالعه اختلاف معنی داری را نشان داد (016/0=P). در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی داری را نشان نداد (16/0=P). آزمون انکوا با حذف اثر پیش آزمون اختلاف معنی داری نشان داد. طوری که 34/0 تغییرات متغییروابسته می تواند در ارتباط با الگوی سازگاری روی باشد (01/0>P, %34=eta) نتیجه گیری: آموزش بر اساس تیوری روی بر سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به تالاسمی موثر است. کیفیت زندگی کودکان تالاسمی تابع عوامل مختلفی می باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    عظیم پور، سمیه، راشکی، زینب، حصاری، الهام، صفی زاده، فهیمه، جورابیان، عاطفه، و حکمتی پور، نفیسه. (1401). تاثیر مدل سیستمی روی بر سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به تالاسمی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 65(4 )، 1670-1679. SID. https://sid.ir/paper/1121442/fa

    Vancouver: کپی

    عظیم پور سمیه، راشکی زینب، حصاری الهام، صفی زاده فهیمه، جورابیان عاطفه، حکمتی پور نفیسه. تاثیر مدل سیستمی روی بر سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به تالاسمی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1401؛65(4 ):1670-1679. Available from: https://sid.ir/paper/1121442/fa

    IEEE: کپی

    سمیه عظیم پور، زینب راشکی، الهام حصاری، فهیمه صفی زاده، عاطفه جورابیان، و نفیسه حکمتی پور، “تاثیر مدل سیستمی روی بر سازگاری اجتماعی کودکان مبتلا به تالاسمی،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 65، no. 4 ، pp. 1670–1679، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1121442/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button