مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,460
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

شیوع و تنوع ناتوانی های ویژه یادگیری در میان دانش آموزان دوره ابتدایی شیراز

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 42

چکیده

 هدف: تعیین میزان شیوع ناتوانی های ویژه یادگیری و انواع آن به تفکیک جنسیت و پایه تحصیلی در دانش آموزان ابتدایی شهر شیراز هدف اصلی این تحقیق بود.روش: در این پژوهش, ابتدا از پرسشنامه اختلالات رفتاری راتر (فرم معلم), جهت غربالگری دانش آموزان مبتلا به اختلالات رفتاری استفاده گردید. به این ترتیب تعداد 401 دانش آموز 200) پسر و 201 دختر) که مبتلا به اختلالات رفتاری نبودند مورد بررسی قرار گرفتند. این تعداد دانش آموز با استفاده از نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. چک لیست مایکل باست و چک لیست های اختصاصی مرکز ناتوانی های یادگیری شهر شیراز در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفت.یافته ها: نتایج به دست آمده, همسانی درونی, پایایی بازآزمایی و روایی چک لیست ها را تایید کردند. همچنین میزان شیوع ناتوانی های یادگیری 9.7 درصد, نارساخوانی 8.7 درصد, ناتوانی های ریاضی 6.7 درصد و ناتوانی های دیکته 7.2 درصد کل گروه نمونه به دست آمد. با استفاده از آزمون نسبتها در هیچ یک از انواع ناتوانی های تفاوت معنی داری بین نسبت مبتلایان دختر و پسر, همچنین نسبت مبتلایان کلاس سومی و کلاس چهارمی به دست نیامد. نتیجه گیری: نتایج حاکی از آن است که مدارس ابتدایی جهت پیشگیری و درمان ناتوانی های یادگیری نیازمند خدمات مشاوره و راهنمایی هستند. این موضوع در برنامه ریزی, تنظیم بودجه و سیاست های آموزشی و درمانی می توانند سودمند باشد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی فر، محمدعلی، بشارت، محمدعلی، قاسمی، مریم، و نجفی، محمود. (1386). شیوع و تنوع ناتوانی های ویژه یادگیری در میان دانش آموزان دوره ابتدایی شیراز. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 3(9)، 21-42. SID. https://sid.ir/paper/112168/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی فر محمدعلی، بشارت محمدعلی، قاسمی مریم، نجفی محمود. شیوع و تنوع ناتوانی های ویژه یادگیری در میان دانش آموزان دوره ابتدایی شیراز. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1386؛3(9):21-42. Available from: https://sid.ir/paper/112168/fa

    IEEE: کپی

    محمدعلی محمدی فر، محمدعلی بشارت، مریم قاسمی، و محمود نجفی، “شیوع و تنوع ناتوانی های ویژه یادگیری در میان دانش آموزان دوره ابتدایی شیراز،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 3، no. 9، pp. 21–42، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112168/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button