مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

808
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

643
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

در جستجوی درک روابط معنادار میان کارکردها و توانمندسازی روان شناختی سازمان مدرسه

صفحات

 صفحه شروع 69 | صفحه پایان 94

چکیده

 این پژوهش بر اساس نظریه اسپریتزر (1995, 1996) و با هدف بررسی رابطه عوامل مرتبط با کارکردهای روان شناختی سازمان مدرسه و توانمندسازی روان شناختی انجام شد. تعداد 250 نفر از مدیران مدارس متوسطه دخترانه و پسرانه شهر تهران به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار سنجش عبارت بود از دو پرسشنامه: پرسشنامه اول ناظر بر سنجش توانمندسازی روان شناختی (اسپریتزر, 1995) و پرسشنامه دوم مربوط به سنجش کارکردهای روان شناختی مدرسه. یافته های این پژوهش با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری به دست آمد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که: الگوی پیشنهادی از برازش لازم برخوردار است تا جایی که شاخص های نیکویی برازش حاکی از برازش نسبتا خوب الگو با داده های قابل مشاهده بود. یافته های پژوهش حاضرنشان داد به رغم این که وجود متغیر میانجی شرایط بهتری را برای مدل فراهم می سازد, توانمندسازی به عنوان یک متغیر مستقل با کارکردهای روان شناختی رابطه مستقیم دارد. بر این پایه, توانمندسازی روان شناختی نقش موثری در تبیین واریانس کارکردهای روان شناختی دارد. شناسایی کارکردهای روان شناختی به عنوان یک سازه با نشانگرهای چهارگانه (جومشارکتی, تغییر و نوآوری, کارتیمی و تعهد) یکی از یافته های مهم دیگر پژوهش حاضر بود و می توان گفت کارکردهای روان شناختی یک مفهوم چندبعدی است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    افشارفر، فیروز، عباس پور، عباس، و حجازی، الهه. (1390). در جستجوی درک روابط معنادار میان کارکردها و توانمندسازی روان شناختی سازمان مدرسه. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 7(20)، 69-94. SID. https://sid.ir/paper/112173/fa

    Vancouver: کپی

    افشارفر فیروز، عباس پور عباس، حجازی الهه. در جستجوی درک روابط معنادار میان کارکردها و توانمندسازی روان شناختی سازمان مدرسه. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1390؛7(20):69-94. Available from: https://sid.ir/paper/112173/fa

    IEEE: کپی

    فیروز افشارفر، عباس عباس پور، و الهه حجازی، “در جستجوی درک روابط معنادار میان کارکردها و توانمندسازی روان شناختی سازمان مدرسه،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 7، no. 20، pp. 69–94، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112173/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button