مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,672
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

977
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی شیوع اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان و ارتباط آن با ویژگی های جمعیت شناختی، ترجیح زمان مطالعه، و هدف از ورود به دانشگاه

صفحات

 صفحه شروع 99 | صفحه پایان 120

چکیده

 هدف پژوهش حاضر بررسی شیوع رفتار اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان بود. همچنین در این پژوهش ارتباط بین رفتار اهمالکاری تحصیلی و متغیرهای جمعیت شناختی, ترجیح زمان مطالعه, و هدف از ورود به دانشگاه مورد بررسی قرار گرفت. پژوهش حاضر از نوع مطالعات توصیفی-مقطعی است. نمونه ی این پژوهش شامل 600 نفر (281 زن و 319 مرد) است که با روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آبادان انتخاب شدند. آزمودنی ها با استفاده از پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی آیتکن مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های به دست آمده از طریق آزمون تی, تحلیل واریانس, ضریب همبستگی, و تحلیل رگرسیون چندمتغیره, و به کمک spss 18 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. یافته ها نشان می دهد که 14% از کل دانشجویان نمونه مورد بررسی, %12.8 از دانشجویان زن, و %14.1 از دانشجویان مرد دارای اهمالکاری شدید, و %70.8 از کل, %68.8 از زنان, و 68.7 % از مردان دارای سطوح متوسط اهمالکاری تحصیلی هستند. نتایج دیگر نشان می دهد زنان و دانشجویانی که به رشته تحصیلی خود علاقه دارند اهمالکاری کمتری نشان دادند. رابطه بین اهمالکاری و متغییر سن معنی دار نبود اما بین اهمالکاری و پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنی داری وجود داشت. همچنین کسانی که در صبح و در طول ترم تحصیلی مطالعه می کنند, ودانشجویانی که با هدف کسب علم ومهارت وارد دانشگاه شده اند اهمالکاری کمتری دارند.تحلیل رگرسیون چند متغیره نشان داد که متغیرهای ترجیح زمان مطالعه, علاقه به رشته تحصیلی, پیشرفت تحصیلی, و جنسیت, در مجموع %22.6 از واریانس رفتار اهمالکاری تحصیلی را تبیین می کنند. رفتار اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان شیوع بالایی دارد. این مساله بر جنبه های مختلف آموزشی, سلامت و آینده شغلی دانشجویان تاثیرگذار است. بنابراین پیشنهاد می شود جهت تشخیص و درمان رفتار اهمالکاری تحصیلی اقداماتی صورت گیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

توکلی، محمدعلی. (1392). بررسی شیوع اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان و ارتباط آن با ویژگی های جمعیت شناختی, ترجیح زمان مطالعه, و هدف از ورود به دانشگاه. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 9(28)، 99-120. SID. https://sid.ir/paper/112183/fa

Vancouver: کپی

توکلی محمدعلی. بررسی شیوع اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان و ارتباط آن با ویژگی های جمعیت شناختی, ترجیح زمان مطالعه, و هدف از ورود به دانشگاه. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1392؛9(28):99-120. Available from: https://sid.ir/paper/112183/fa

IEEE: کپی

محمدعلی توکلی، “بررسی شیوع اهمالکاری تحصیلی در بین دانشجویان و ارتباط آن با ویژگی های جمعیت شناختی, ترجیح زمان مطالعه, و هدف از ورود به دانشگاه،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 9، no. 28، pp. 99–120، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112183/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button