مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,950
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

372
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی نمادهای هویت ملی درکتاب های درسی تاریخ و علوم اجتماعی دوره متوسطه رشته های علوم انسانی، تجربی و ریاضی فیزیک در سال تحصیلی 89-1388

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 63

چکیده

 مقاله حاضر با هدف بررسی نمادهای هویت ملی در کتاب های درسی تاریخ و علوم اجتماعی دوره آموزش متوسطه انجام شده است. برای این منظور با بهره گیری از روش کیفی از نوع تحلیل محتوا, تصاویر و پرسش های کتاب های درسی تاریخ و علوم اجتماعی دوره متوسطه سال تحصیلی 89-1388 مورد بررسی, تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. نتایج پژوهش نشان داد که با توجه به نقش مهمی که نهاد آموزش و پرورش در فرآیند هویت یابی دانش آموزان, و به تبع آن کتاب های درسی که در نظام آموزشی ایران محور و رکن اساسی کار در مدارس هستند, آن چنان که شایسته است به هویت ملی متربیان نپرداخته و در متن, تصاویر و پرسش های کتاب های مورد بررسی به نمادهای هویت ملی توجه قابل قبولی مبذول نشده است. این درحالی است که حضور طولانی دانش آموزان در مدارس و تکلیفی که در مطالعه کتاب های درسی وجود دارد, فرصت بسیار مناسبی است برای مدیران و برنامه ریزان آموزشی که از آن به نحو احسن برای هویت بخشیدن به دانش آموزان استفاده نمایند. در جامعه ای که کتاب های غیر درسی معمولا در سبد خانواده ها جایی ندارند, جذاب بودن محتوای کتاب ها, در ارائه مقوله هایی چون هویت ملی نیز می تواند در اثربخشی بیشتر این فرایند و گرایش نوجوانان به مطالعه این کتاب ها موثر باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فیاض، ایراندخت، و ایمانی قوشچی، فریبا. (1389). بررسی نمادهای هویت ملی درکتاب های درسی تاریخ و علوم اجتماعی دوره متوسطه رشته های علوم انسانی, تجربی و ریاضی فیزیک در سال تحصیلی 89-1388. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 6(17)، 29-63. SID. https://sid.ir/paper/112188/fa

    Vancouver: کپی

    فیاض ایراندخت، ایمانی قوشچی فریبا. بررسی نمادهای هویت ملی درکتاب های درسی تاریخ و علوم اجتماعی دوره متوسطه رشته های علوم انسانی, تجربی و ریاضی فیزیک در سال تحصیلی 89-1388. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1389؛6(17):29-63. Available from: https://sid.ir/paper/112188/fa

    IEEE: کپی

    ایراندخت فیاض، و فریبا ایمانی قوشچی، “بررسی نمادهای هویت ملی درکتاب های درسی تاریخ و علوم اجتماعی دوره متوسطه رشته های علوم انسانی, تجربی و ریاضی فیزیک در سال تحصیلی 89-1388،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 6، no. 17، pp. 29–63، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112188/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button