مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,132
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,581
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس ذهن آگاهی، نیاز به شناخت و سرمایه های روانشناختی در دانشجویان

صفحات

 صفحه شروع 217 | صفحه پایان 237

چکیده

 ارتقاء بهزیستی روان شناختی یکی از وظایف مهم برای مدیران و متخصصان نظام آموزشی است. بهزیستی روان شناختی همواره در محیط های علمی مورد توجه روانشناسان بوده است. پژوهش حاضر با هدف تبیین بهزیستی روان شناختی بر اساس ذهن آگاهی, نیاز به شناخت و سرمایه های روان شناختی در دانشجویان صورت گرفت. روش پژوهش توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال تحصیلی 96-1395 بود. نمونه آماری با استفاده از جدول برآورد کرجسی و مورگان به تعداد 375 نفر به روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه های مقیاس ذهن آگاهی براون و رایان, مقیاس نیاز به شناخت کاسیوپو, پتی و کائو, پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف و پرسشنامه سرمایه های روان شناختی لوتانز بود. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که بین بهزیستی روان شناختی با سرمایه های روان شناختی (0/001>P؛ 0/730=R), نیاز به شناخت (0/001>P؛ 0/505=R) و ذهن آگاهی (0/001>P؛ 0/382=R) همبستگی مثبت معنادار وجود دارد. در ضمن ذهن آگاهی, سرمایه روان شناختی و نیاز به شناخت 56 درصد از واریانس بهزیستی روان شناختی را تبیین می کنند. با توجه به اینکه متغیرهای ذهن آگاهی, نیاز به شناخت و سرمایه های روان شناختی پیش بینی کننده های معناداری برای بهزیستی روان شناختی هستند, می توان با ایجاد و ارتقاء چنین ظرفیت هایی بهزیستی روان شناختی دانشجویان را بهبود بخشید.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یعقوبی، ابوالقاسم، نادری پور، حسین، یارمحمدی واصل، مسیب، و محققی، حسین. (1398). تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس ذهن آگاهی, نیاز به شناخت و سرمایه های روانشناختی در دانشجویان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 15(52 )، 217-237. SID. https://sid.ir/paper/112251/fa

    Vancouver: کپی

    یعقوبی ابوالقاسم، نادری پور حسین، یارمحمدی واصل مسیب، محققی حسین. تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس ذهن آگاهی, نیاز به شناخت و سرمایه های روانشناختی در دانشجویان. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1398؛15(52 ):217-237. Available from: https://sid.ir/paper/112251/fa

    IEEE: کپی

    ابوالقاسم یعقوبی، حسین نادری پور، مسیب یارمحمدی واصل، و حسین محققی، “تبیین بهزیستی روانشناختی بر اساس ذهن آگاهی, نیاز به شناخت و سرمایه های روانشناختی در دانشجویان،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 15، no. 52 ، pp. 217–237، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112251/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button