مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,589
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,614
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل پیش بینی کننده های اضطراب ریاضی و رابطه آن با افت تحصیلی ریاضی

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 38

چکیده

 هدف این پژوهش شناخت پیش بینی کننده های اضطراب ریاضی و رابطه آن با افت تحصیلی ریاضی دانش آموزان دوره راهنمایی استان خراسان شمالی بوده است. طراح پژوهش علی- مقایسه ایی یا پس رویدادی بود, که بر روی 438 نفر از دانش آموزان استان خراسان شمالی (تعداد 288 نفر که در درس ریاضی نمره کمتر از 10 و تعداد 150 نفر نمره بیشتر از 17 کسب کرده بودند) انجام شد. پرسشنامه های پژوهش شامل اضطراب ریاضی, خودپنداره ریاضی, انگیزش مدرسه, انگیزش ریاضی, رفتارخانواده, رفتار معلم و تلاش دانش آموزان بود. داده ها با استفاده از آزمون هم خوانی مجذورکای (X2), ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج تحلیل داده ها نشان داد بین اضطراب ریاضی دانش آموزان با عملکرد ریاضی آنها رابطه منفی و معکوس (-0.51) وجود دارد. همچنین بین اضطراب ریاضی با خودپنداره ریاضی (-0.67), انگیزش ریاضی (-0.55), انگیزش تحصیلی (-0.19), تلاش دانش آموزان (-0.50) رابطه منفی و معکوس وجود دارد و خودپنداره ریاضی (Beta=0.49), رفتار معلم (Beta=0.22), انگیزش ریاضی (Beta=0.19), رفتار خانواده (Beta=0.14), اتکا به نفس (Beta=0.135), همیاری اجتماعی (Beta=0.126) و هدف مندی (Beta=0.116) از پیش بینی کننده های اصلی اضطراب ریاضی بودند. یافته های پژوهش حاضر نشانگر آن است که خودپنداره ریاضی, رفتار معلم, انگیزش ریاضی, رفتار خانواده, اتکا به نفس, همیاری اجتماعی و هدف مندی, با اضطراب ریاضی همراه است و عملکرد ریاضی را تحت تاثیر قرار می دهد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

یارمحمدی واصل، مسیب. (1388). عوامل پیش بینی کننده های اضطراب ریاضی و رابطه آن با افت تحصیلی ریاضی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، 5(14)، 19-38. SID. https://sid.ir/paper/112267/fa

Vancouver: کپی

یارمحمدی واصل مسیب. عوامل پیش بینی کننده های اضطراب ریاضی و رابطه آن با افت تحصیلی ریاضی. روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)[Internet]. 1388؛5(14):19-38. Available from: https://sid.ir/paper/112267/fa

IEEE: کپی

مسیب یارمحمدی واصل، “عوامل پیش بینی کننده های اضطراب ریاضی و رابطه آن با افت تحصیلی ریاضی،” روان شناسی تربیتی (روانشناسی و علوم تربیتی)، vol. 5، no. 14، pp. 19–38، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/112267/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button