مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

116
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

42
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

طراحی مدل گرایش به زورگویی بر اساس عملکرد عصب شناختی با میانجی گری سرمایه های روان شناختی در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 222 | صفحه پایان 232

چکیده

 زمینه و هدف: زورگویی در دانش آموزان بر عوامل مرتبط با روان شناختی اثر منفی دارد لذا این پژوهش با هدف طراحی مدل گرایش به قلدری بر اساس عملکرد عصب شناختی با میانجی گری سرمایه های روان شناختی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه اول منطقه 5 تهران صورت گرفت. روش کار: روش پژوهش حاضر همبستگی و از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی 560 دانش آموز پسر متوسطه اول در پایه نهم در 28 مدرسه غیرانتفاعی منطقه 5 شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399 تشکیل دادند. 240 نفر به عنوان حجم نمونه به روش خوشه ای دو مرحله ای انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه قلدری ایلینویز (2001), پرسشنامه عملکرد عصب شناختی نجاتی (2013), پرسشنامه سرمایه های روان شناختی (2007) بود. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل اطلاعات بدست آمده از نرم افزار SPSS22 و Amose 23 استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که ضریب مسیر عملکرد عصب شناختی(41/0-=β, , 001/0 =p), سرمایه روان شناختی (39/0-=β, , 001/0 =p) به گرایش به قلدری معنی دار می باشد. همچنین ارتباط غیر مستقیم عملکرد عصب شناختی به گرایش به قلدری از طریق سرمایه روان شناختی با 37/0β, =-در سطح معنی داری 01/0≥, p معنی دار است. نتیجه گیری: به طور کلی می توان بیان داشت که با شناسایی و بهبود فرایندهای عصب روانشناختی در دانش آموزان هم راستا با آموزش مدیریت والدین و فراهم آوردن محیطی غنی برای دانش آموزان, می توان به طور کلی در پیشگیری از گرایش به قلدری گام موثری برداشت.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    شرافتی، رزیتا، پیرانی، ذبیح، و زنگنه، فیروزه. (1401). طراحی مدل گرایش به زورگویی بر اساس عملکرد عصب شناختی با میانجی گری سرمایه های روان شناختی در دانش آموزان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 29(11 )، 222-232. SID. https://sid.ir/paper/1122762/fa

    Vancouver: کپی

    شرافتی رزیتا، پیرانی ذبیح، زنگنه فیروزه. طراحی مدل گرایش به زورگویی بر اساس عملکرد عصب شناختی با میانجی گری سرمایه های روان شناختی در دانش آموزان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1401؛29(11 ):222-232. Available from: https://sid.ir/paper/1122762/fa

    IEEE: کپی

    رزیتا شرافتی، ذبیح پیرانی، و فیروزه زنگنه، “طراحی مدل گرایش به زورگویی بر اساس عملکرد عصب شناختی با میانجی گری سرمایه های روان شناختی در دانش آموزان،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 29، no. 11 ، pp. 222–232، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1122762/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button