مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

47
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

37
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش سرمایه های روان شناختی بر تاب آوری روانی و انسجام روانی افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس

صفحات

 صفحه شروع 0 | صفحه پایان 0

چکیده

 مقدمه: با روند رو به فزونی کاربرد شبکه های اینترنتی, ارتباط برقرار کردن بین افراد به سهولت رخ می دهد که می تواند همراه با مشکلاتی باشد. پژوهش پیش رو به هدف بررسی میانجی گری ناگویی خلقی در ارتباط بین بدرفتاری دوران کودکی با قلدری سایبری در نوجوان ها صورت گرفت. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی, نوع همبستگی بود که به روش الگویابی معادلات ساختاری انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی نوجوانان پانرده تاهفده ساله دوره دوم متوسطه مشهد بود که در سال تحصیلی 1400-1399 در حال تحصیل بوده اند. با این هدف, 471 دانش آموز با نمونه­, گیری خوشه­, ای تصادفی برگزیده شدند. داده­,ی پژوهش با کمک پرسشنامه برخط در دبیرستان های ناحیه دو مشهد گردآوری شد. ابزار پژوهش عبارت بود از قلدری سایبری پاتچین و هیندوجا (2016), ناگویی خلقی بگبی و همکاران (1994) و کودک آزاری محمد خانی و همکاران (1392) بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از معادلات ساختاری در نرم افزار Spss26 و Smart PLS3 انجام شد. نتایج: نتایج حاصل از معادلات ساختاری نشان داد که مسیرهای مستقیم بدرفتاری کودکی-ناگویی خلقی, ناگویی خلقی-قلدری سایبری معنادار بودند, اما مسیر غیر مستقیم از بدرفتاری دوران کودکی به قلدری سایبری با میانجیگری ناگویی خلقی معنادار نبود و مدل مورد نظر برازش مناسبی نداشت. نتیجه گیری: نتایج حاصل از یافته ها به ضرورت توجه به ناگویی خلقی در کاهش قلدری سایبری تاکید کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    تاجی رستمی، نسرین، و صفری دهنوی، یداله. (1401). اثربخشی آموزش سرمایه های روان شناختی بر تاب آوری روانی و انسجام روانی افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 65(5 )، 0-0. SID. https://sid.ir/paper/1125073/fa

    Vancouver: کپی

    تاجی رستمی نسرین، صفری دهنوی یداله. اثربخشی آموزش سرمایه های روان شناختی بر تاب آوری روانی و انسجام روانی افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1401؛65(5 ):0-0. Available from: https://sid.ir/paper/1125073/fa

    IEEE: کپی

    نسرین تاجی رستمی، و یداله صفری دهنوی، “اثربخشی آموزش سرمایه های روان شناختی بر تاب آوری روانی و انسجام روانی افراد مبتلا به مالتیپل اسکلروزیس،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 65، no. 5 ، pp. 0–0، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1125073/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button