مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

335
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

170
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر تکانشگری و خودآگاهی هیجانی نوجوانان با گرایش به اعتیاد

صفحات

 صفحه شروع 921 | صفحه پایان 933

چکیده

 مقدمه: گرایش به اعتیاد در نوجوانان و عدم توجه کافی به آن, می تواند آنان را به سمت رفتارهای پرخطر و اعتیاد کشانده و آسیب های جبران ناپذیری را بر جای گذارد. بر این اساس پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر تکانشگری و خودآگاهی هیجانی نوجوانان با گرایش به اعتیاد انجام گرفت. روش کار: پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه و دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان دوره دوم متوسطه با گرایش به اعتیاد شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. در این پژوهش تعداد 30 نوجوان با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و با گمارش تصادفی در گروه های آزمایش و گواه گمارده شدند (هر گروه 15 نوجوان). گروه آزمایش آموزش مهارت های ذهن آگاهی را طی دو و نیم ماه در 10 جلسه 75 دقیقه ای دریافت نمودند. پس از شروع فرایند مداخله تعداد 2 نوجوان در گروه آزمایش و 2 نوجوان در گروه گواه از ادامه حضور در پژوهش انصراف دادند. پرسشنامه های مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه گرایش به اعتیاد (موسوی و همکاران, 1387) پرسشنامه تکانشگری (بارت و همکاران, 2004) و پرسشنامه خودآگاهی هیجانی (گرنت و همکاران, 2002) بود. داده های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل واریانس آمیخته و آزمون تعقیبی بونفرنی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر تکانشگری و انعطاف پذیری روان شناختی نوجوانان با گرایش به اعتیاد تأثیر معنادار داشته (p<0/001) و توانسته منجر به کاهش تکانشگری و افزایش خودآگاهی هیجانی این نوجوانان شود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های پژوهش میتوان چنین نتیجه گرفت که آموزش مهارتهای ذهن آگاهی با بهره گیری از فنونی همانند یادگیری مهارت گفتگو, آموزش خودآگاهی, نحوه کنترل خشم, مدیریت استرس, حل مسئله و تصمیم گیری بهنجار میتواند به عنوان یک روش کارآمد جهت کاهش و بهبود خودآگاهی هیجانی نوجوانان با گرایش به اعتیاد مورد استفاده قرار گیرد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    برون، زینب، دوکانه ای فرد، فریده، و فتاحی اندبیل، اعظم. (1401). اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر تکانشگری و خودآگاهی هیجانی نوجوانان با گرایش به اعتیاد. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 65(3 )، 921-933. SID. https://sid.ir/paper/1127256/fa

    Vancouver: کپی

    برون زینب، دوکانه ای فرد فریده، فتاحی اندبیل اعظم. اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر تکانشگری و خودآگاهی هیجانی نوجوانان با گرایش به اعتیاد. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد[Internet]. 1401؛65(3 ):921-933. Available from: https://sid.ir/paper/1127256/fa

    IEEE: کپی

    زینب برون، فریده دوکانه ای فرد، و اعظم فتاحی اندبیل، “اثربخشی آموزش مهارت های ذهن آگاهی بر تکانشگری و خودآگاهی هیجانی نوجوانان با گرایش به اعتیاد،” مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، vol. 65، no. 3 ، pp. 921–933، 1401، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1127256/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button