مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

203
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

558
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر مولفه های خود کارآمدی، انگیزش تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 37

چکیده

 زمینه و هدف امروزه اکثر روانشناسان به هر دو مولفه شناخت و انگیزش و نقش آنها در یادگیری توجه دارند. هدف از انجام تحقیق حاضر تعیین تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر مولفه های خود کارآمدی, انگیزش تحصیلی وسلامت روانی دانش آموزان بود. روش کار تحقیق حاضر به صورت آزمایشی و با طرح پیش آزمون-پس آزمون انجام شد. برای انجام این تحقیق از بین دانش آموزان دختر سال اول (دوره دوم) دبیرستان های شهرستان آستارا در سال تحصیلی 97-96 به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای 46 نفر به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی ساده به دو گروه 23 نفره (آزمایش و کنترل) تقسیم شدند. ابتدا پرسشنامه های باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (MSLQ), انگیزش تحصیلی (AMS) و سلامت عمومی (GHQ 28) توسط آزمودنی ها تکمیل شد. سپس آزمودنی های گروه آزمایش هفته ای دو جلسه و طی 8 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی طبق پیشینه تحت عنوان آموزش الکترونیک برای یادگیری مستقل و نظریه راهبردهای شناختی و فراشناختی (سیف, 1386) قرار گرفتند. یافته ها نتایج نشان داد که آموزش راهیردهای یادگیری خود تنظیمی بر خود کارآمدی و انگیزش تحصیلی دانش آموزان اثر بخش است اما بر سلامت روانی آنها اثربخش نیست. نتیجه گیری با توجه به نتایج استفاده از آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی جهت بالا بردن انگیزش تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رشیدی، سیدمحمد، موسی زاده، توکل، و غفاری نوران، عذرا. (1402). تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر مولفه های خود کارآمدی, انگیزش تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، 30(1 )، 29-37. SID. https://sid.ir/paper/1130327/fa

    Vancouver: کپی

    رشیدی سیدمحمد، موسی زاده توکل، غفاری نوران عذرا. تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر مولفه های خود کارآمدی, انگیزش تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان. علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)[Internet]. 1402؛30(1 ):29-37. Available from: https://sid.ir/paper/1130327/fa

    IEEE: کپی

    سیدمحمد رشیدی، توکل موسی زاده، و عذرا غفاری نوران، “تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خود تنظیمی (شناختی و فراشناختی) بر مولفه های خود کارآمدی, انگیزش تحصیلی و سلامت روانی دانش آموزان،” علوم پزشکی رازی (مجله دانشگاه علوم پزشکی ایران)، vol. 30، no. 1 ، pp. 29–37، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1130327/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button