مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,205
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

586
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تعیین عوامل مرتبط با اثربخشی تدریس، بر اساس نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 92-93

صفحات

 صفحه شروع 67 | صفحه پایان 75

چکیده

 زمینه و هدف: تدریس, فرایند انتقال مطالب توسط استاد به دانشجو براساس طرح منظم و هدفدار و برنامه مشخص شده می باشد. منظور از اثربخش بودن تدریس, میزان دستیابی استاد به اهداف آموزشی است. از اینرو, هدف از این مطالعه, تعیین عوامل مرتبط با اثر بخشی تدریس از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 92-93 می باشد.روش بررسی: این پژوهش, یک بررسی مقطعی (توصیفی- تحلیلی) بوده است که در بهار و تابستان 93, بر روی 442 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی کردستان که به صورت تصادفی انتخاب شده اند, انجام شد. ابزار گردآوری داده ها, پرسشنامه ای با 17 متغیر, شامل اطلاعات دموگرافیک و مهمترین عوامل مرتبط با اثربخشی تدریس در 5 حیطه, شامل: روش های تدریس, دانش پژوهی, روش ارزیابی, قدرت ایجاد ارتباط و انتقال مطالب و خصوصیات فردی بود. اهداف توصیفی یا آمارهای توصیفی, مانند میانگین و انحراف معیار و اهداف تحلیلی, با آزمون های t-test, One way ANOVA, همبستگی پیرسون و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 مورد آزمون قرار گرفت.یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که از دیدگاه دانشجویان به ترتیب در حیطه های: روش های تدریس و اختصاص مدت زمان مناسب (%61.5), دانش پژوهی و مدرک استاد (%58.5), قدرت ایجاد ارتباط و انتقال مطالب, تدریس به زبان قابل فهم و زبان رسمی (%64.7), خصوصیات فردی و عدم وجود تبعیض های فرهنگی, جنسیتی و علمی (%62) و در حیطه روش ارزیابی و مطابقت سوالات با مطالب تدریس شده (%61.9), بیشترین اهمیت را داشتند.بحث و نتیجه گیری: با توجه به نتایج این پژوهش, دانشجویان بر اهمیت خصوصیات فردی در اثر بخش بودن تدریس اساتید تاکید بیشتری داشته اند؛ این خود نشان می دهد, گزینش اساتید دانشگاه باید بر اساس داشتن ویژگی های لازم برای تدریس اثربخش باشد؛ همچنین با استفاده از روش های تدریس مناسب, تقویت شخصیت فردی و دانش پژوهی, می توان به بهبود اثربخشی تدریس و در نهایت بهبود کیفیت آموزشی کمک شایانی کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدزاده، نشاط، واعظی، غزل، رمضانی، زانا، رضایی، محمدجعفر، مرادی، قباد، و روشنی، دائم. (1393). تعیین عوامل مرتبط با اثربخشی تدریس, بر اساس نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 92-93. علوم پزشکی زانکو، 15(45)، 67-75. SID. https://sid.ir/paper/113088/fa

    Vancouver: کپی

    محمدزاده نشاط، واعظی غزل، رمضانی زانا، رضایی محمدجعفر، مرادی قباد، روشنی دائم. تعیین عوامل مرتبط با اثربخشی تدریس, بر اساس نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 92-93. علوم پزشکی زانکو[Internet]. 1393؛15(45):67-75. Available from: https://sid.ir/paper/113088/fa

    IEEE: کپی

    نشاط محمدزاده، غزل واعظی، زانا رمضانی، محمدجعفر رضایی، قباد مرادی، و دائم روشنی، “تعیین عوامل مرتبط با اثربخشی تدریس, بر اساس نظرات دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 92-93،” علوم پزشکی زانکو، vol. 15، no. 45، pp. 67–75، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/113088/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button