مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

82
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

12
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کودک سروده بمثابۀ ژانر

صفحات

 صفحه شروع 181 | صفحه پایان 199

چکیده

 زمینه و هدف: مطالعۀ ژانر کودک سروده های نشریۀ کیهان بچه ها بمنظور گونه شناسی آنها صورت گرفته است. این گونه شناسی شامل بررسی فرمی, محتوایی و فرهنگی سروده ها میباشد و هدف آن, شناسایی و تحلیل ویژگیهای خاص این ژانر بمنظور درک بهتر این گونه از ادبیات کودک است. به عبارت دیگر, این پژوهش بدنبال درک عمیقتری از سروده های کودکانه است که در نشریۀ کیهان بچه ها منتشر شده است. روش مطالعه: این پژوهش به روش توصیفی-تحلیلی انجام شده است. ابتدا با جمع آوری داده های مربوط به سروده های کودکان و سپس با تحلیل و بررسی فرم, محتوا, تصویر, موسیقی و زبانِ سروده ها. یافته ها: با گونه شناسی کودک سروده ها در این پژوهش, به مدلی مفهومی دست یافته ایم که شامل چهارچوب فرم و محتوا است. در بخش فرم, نظام تصویری, نظام موسیقایی و نظام زبانی سروده ها شناسایی شده و در بخش محتوا, شش دسته بندی شامل ستایشی, طبیعت و عناصر طبیعت, اندرزی-تعلیمی, سیاسی-اجتماعی, تفریح و بازی, و تمنیات و آرزوهای کودکانه شناسایی شده است. با توجه به این دسته بندیها, گونۀ نوشتاری جدیدی به نام «کودک سروده» شناسایی شده است و تغییرات فرم و محتوای این گونه از آغازین سال انتشار نشریه تا پایان نیمۀ اول سال 1360 مورد بررسی قرار گرفته است. نتیجه گیری: در پژوهش حاضر با رویکرد ژانر, به شناسایی و گونه بندی کودک سروده ها پرداخته شده است. در بخش فرم, بر اساس تحلیل داده ها, مشخص شده است که در سروده های قبل از انقلاب, فرم کلاسیک و مضامین ستایشی با کارکرد نشاط بخشی و سرگرمی بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است؛ اما در سروده های بعد از انقلاب, فرم سروده هایی با مضامین سیاسی-اجتماعی و با کارکرد تعلیمی بیشترین بسامد را به خود اختصاص داده است. این نتایج نشان میدهد که با تغییر شرایط اجتماعی و سیاسی, محتوای سروده های کودکانه نیز تغییر کرده است و ژانر کودک سروده ها نیز در این تغییرات تحت تأثیر قرار گرفته است. در نتیجه این پژوهش میتواند به بهبود شناخت و درک ادبیات کودکانه و برنامه های آموزشی و تربیتی برای کودکان و نوجوانان کمک کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button