مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

814
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

748
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

پیش بینی ناگویی خلقی بر اساس سلامت خانواده اصلی، خودمتمایزسازی و تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان دختر

صفحات

 صفحه شروع 32 | صفحه پایان 42

چکیده

 زمینه و هدف: امروزه مشکلات هیجانی درصد بالایی از افراد جوامع مختلف را درگیر کرده است. توانمندی و مهارت در به کارگیری مباحث هیجانی در کاهش اختلالات روانی موثر می باشد و همچنین عوامل موثر در پیش بینی آن حائز اهمییت است. هدف پژوهش حاضر پیش بینی ناگویی خلقی بر اساس سلامت خانواده اصلی, خود متمایزسازی و تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه است. مواد و روش کار: طرح پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش اجرا توصیفی از نوع همبستگی می باشد. در مطالعه ی حاضر, جامعه آماری را کلیه ی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر سنندج تشکیل می دهند, تعداد نمونه 300 نفر می باشد. از روش نمونه گیری تصادفی(خوشه ای چند مرحله ای) استفاده کردیم. . ابزار گردآوری اطلاعات پرسش-نامه های ناگویی خلقی تیلور و بگبی(1994), سلامت خانواده اصلی هاوشتات و اندرسون (1985), خود متمایز سازی اسکورن و اسمیت (2003) و تنظیم شناختی هیجان گراس و جان (2003) بود. برای تحلیل داده ها از همبستگی پیرسون, تحلیل رگرسیون و SPSS 21 استفاده شد. یافته ها: وجود رابطه ی خطی بین متغیرهای پژوهش با ناگویی خلقی تایید شد. همچنین 11/3% واریانس مربوط به ناگویی خلقی به وسیله متغیرهای پژوهش تبیین شد (0/113 = 2R تعدیل یافته). ینتایج به دست آمده نشان داد که متغیرهای پیش بین, 12% از واریانس نمره کلی ناگویی خلقی را پیش بینی می کنند. بین خود متمایز سازی و ناگویی خلقی در سطح (0/01≥ P ) ررابطه معکوس و معنادار وجود داشت. همچنین در سلامت خانواده اصلی مقیاس باز بودن و مقیاس فرونشانی (سرکوبی) در تنظیم هیجان؛ پیش بینی کننده معناداری برای ناگویی خلقی در سطح (0/01≥ P ) بودند. نتیجه گیری: نتیجه می گیریم که با توجه به متغیرهای مورد نظر می توان ناگویی خلقی را در دانش آموزان پیش بینی کرد و به رابطه ی معناداری بین متغیرها پی برد و اینکه از میان متغیرها خودمتمایزسازی بیشترین تاثیر را بر ایجاد ناگویی خلقی درآن ها دارد و رابطه بین خودمتمایز سازی و ناگویی خلقی معکوس است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رضایی نژاد، نسار، مرادی، امید، حسنی، رفیق، و سجادی، پیام. (1397). پیش بینی ناگویی خلقی بر اساس سلامت خانواده اصلی, خودمتمایزسازی و تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان دختر. علوم پزشکی زانکو، 19(61 )، 32-42. SID. https://sid.ir/paper/113159/fa

    Vancouver: کپی

    رضایی نژاد نسار، مرادی امید، حسنی رفیق، سجادی پیام. پیش بینی ناگویی خلقی بر اساس سلامت خانواده اصلی, خودمتمایزسازی و تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان دختر. علوم پزشکی زانکو[Internet]. 1397؛19(61 ):32-42. Available from: https://sid.ir/paper/113159/fa

    IEEE: کپی

    نسار رضایی نژاد، امید مرادی، رفیق حسنی، و پیام سجادی، “پیش بینی ناگویی خلقی بر اساس سلامت خانواده اصلی, خودمتمایزسازی و تنظیم شناختی هیجان در دانش آموزان دختر،” علوم پزشکی زانکو، vol. 19، no. 61 ، pp. 32–42، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/113159/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button