Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,091
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

607
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارزیابی شدت روشنایی کتابخانه دانشکده ها و بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1394

صفحات

 صفحه شروع 85 | صفحه پایان 94

چکیده

 مقدمه و هدف: روشنایی مطلوب یکی از مهمترین فاکتورهای موثر در شرایط فیزیکی کتابخانه ها و سالن های مطالعه می باشد. هدف این مطالعه اندازه گیری میزان شدت روشنایی موجود در کتابخانه دانشکده ها و بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1394 و مقایسه با استاندارد کشوری می باشد. روش کار: در مطالعه توصیفی مقطعی حاضر که در سال 1394 در 7 سالن مطالعه و کتابخانه انجام گرفت, پس از تهیه ی نقشه ی ساده مکانهای مورد ارزیابی, شدت روشنایی به وسیله دستگاه لوکس متر 1350TES در ارتفاع 75 سانتی متری در مرکز هر ایستگاه اندازه گیری شد. متغیرهای مورد نظر و شدت روشنایی ایستگاه ها ثبت و با استفاده از نرم افزار SPSS V. 20 و آزمون تی تست (T-test) در مقایسه با مقدار استاندارد روشنایی آنالیز شد. یافته ها: نتایج این بررسی نشان داد که میانگین شدت روشنایی در سالن مطالعه پسران و دختران به ترتیب 460, 382 لوکس بوده که در مقایسه با حدود مجاز کشوری اختلاف آماری معناداری مشاهده نگردید (>p0. 05). اما شدت روشنایی در قفسه کتابها با میانگین 190 لوکس کمتر از حد مجاز بود. نسبت مساحت پنجره به مساحت کف کل کتابخانه ها 07/0 بود. نتیجه گیری: نتایج بررسی های انجام شده حاکی از آن است که میانگین شدت روشنایی در سالن های مطالعه پسران و دختران مناسب, اما در سالن قفسه کتابها به دلیل جانمایی نامناسب قفسه کتابها و منابع روشنایی مصنوعی کمتر از حد مجاز بود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خوبی، جمشید، روشنی، دائم، شیری، احسن، و صمدی، زانکو. (1397). ارزیابی شدت روشنایی کتابخانه دانشکده ها و بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1394. علوم پزشکی زانکو، 19(63 )، 85-94. SID. https://sid.ir/paper/113195/fa

    Vancouver: کپی

    خوبی جمشید، روشنی دائم، شیری احسن، صمدی زانکو. ارزیابی شدت روشنایی کتابخانه دانشکده ها و بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1394. علوم پزشکی زانکو[Internet]. 1397؛19(63 ):85-94. Available from: https://sid.ir/paper/113195/fa

    IEEE: کپی

    جمشید خوبی، دائم روشنی، احسن شیری، و زانکو صمدی، “ارزیابی شدت روشنایی کتابخانه دانشکده ها و بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1394،” علوم پزشکی زانکو، vol. 19، no. 63 ، pp. 85–94، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/113195/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا