مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

241
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

180
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری بر اعتیاد به بازی های رایانه ای، پرخاشگری و استرس تحصیلی در کودکان 10 تا 11 سال

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 63

چکیده

 مقدمه: امروزه یکی از مهم ترین موارد سرگرم کننده, بازی های رایانه ای است که توجه کودکان را به خود جلب کرده و تاثیرات مخربی نیز بر جسم و روان آن ها باقی گذاشته است؛ بنابراین لزوم توجه و استفاده از روش های جدید در جهت بهبود وضعیت موجود حایز اهمیت است. روش کار: پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری بر اعتیاد به بازی های رایانه ای, پرخاشگری و استرس تحصیلی کودکان 10 تا 11 سال شهر اصفهان انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون همراه با دوره ی پیگیری بود. جامعه آماری شامل تمام کودکان 10 تا 11 سال اصفهان در سال بود. نمونه آماری نیز شامل 30 نفر از کودکانی بود که بیشترین اعتیاد به بازی های رایانه ای را داشتند و به شیوه ی نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در ادامه گروه آزمایش 10 جلسه 90 تا 120 دقیقه ای آموزش دریافت کردند. ابزارهای مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات شامل پرسشنامه ی اعتیاد به بازی های رایانه ای سلطانی و فرهادی (1395), پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1932) و پرسشنامه استرس تحصیلی زاجاکاو (2005) بود. به منظور تحلیل داده ها نیز از نرم افزار آماری SPSS-23 و آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که بازی درمانی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری در کاهش اعتیاد به بازی های رایانه ای, پرخاشگری و استرس تحصیلی کودکان 10 تا 11 سال موثر بوده است. نتیجه گیری: یافته های این پژوهش بر تاثیر آنلاین بازی درمانی شناختی رفتاری بر اعتیاد به بازی های رایانه ای, پرخاشگری و استرس تحصیلی تاکید دارد؛ بنابراین پیشنهاد می گردد درمانگران از این رویکرد درمانی به عنوان یک روش سودمند بهره ببرند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    حسین پورپاکزاد، مهسا، و فرهادی، هادی. (1402). اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری بر اعتیاد به بازی های رایانه ای, پرخاشگری و استرس تحصیلی در کودکان 10 تا 11 سال. پرستاری کودکان، 9(4 )، 52-63. SID. https://sid.ir/paper/1131961/fa

    Vancouver: کپی

    حسین پورپاکزاد مهسا، فرهادی هادی. اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری بر اعتیاد به بازی های رایانه ای, پرخاشگری و استرس تحصیلی در کودکان 10 تا 11 سال. پرستاری کودکان[Internet]. 1402؛9(4 ):52-63. Available from: https://sid.ir/paper/1131961/fa

    IEEE: کپی

    مهسا حسین پورپاکزاد، و هادی فرهادی، “اثربخشی بازی درمانی مبتنی بر درمان شناختی رفتاری بر اعتیاد به بازی های رایانه ای, پرخاشگری و استرس تحصیلی در کودکان 10 تا 11 سال،” پرستاری کودکان، vol. 9، no. 4 ، pp. 52–63، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1131961/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button