مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

78
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

38
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر فرسودگی شغلی مراقبان شاغل در مراکز جامع سلامت شهر سنندج

صفحات

 صفحه شروع 29 | صفحه پایان 38

چکیده

 مقدمه و هدف: با وجود نقش مهم مراقبان سلامت در شکل گیری رفتارهای بهداشتی جامعه, فرسودگی شغلی در ابعاد خستگی عاطفی, مسخ شخصیت و درگیری در این مشاغل بالا است. مطالعه ی حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر فرسودگی شغلی مراقبان سلامت شاغل در مراکز جامع سنندج انجام شده است. روش کار: این مطالعه ی تجربی در سال 1397 در شهر سنندج واقع در غرب ایران انجام شد. 132 نفر به روش سرشماری و به صورت تصادفی در دو گروه آزمون (66 نفر) و گروه کنترل (66) قرارگرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل مشخصات دموگرافیک و پرسش نامه ی 25سؤالی فرسودگی شغلی مسلش بود. آموزش در گروه آزمون در ده جلسه یک ونیم ساعته (در هر هفته دو جلسه) به صورت سخنرانی, پمفلت و بحث گروهی با محتوای ارتقای مهارت های ارتباطی اجرا شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه ی 24 و آزمون های هم بستگی, تی زوجی, تی مستقل و انوا آنالیز شدند. یافته ها: در این مطالعه 66 نفر (57 زن, 9 نفر مرد) با میانگین سنی 85/7 ±, 85/36 سال در گروه آزمون و 66 نفر (11 مرد و 55 زن) با میانگین سنی 3/7 ±, 95/36 در گروه کنترل از مراقبان سلامت شرکت کردند. قبل از آموزش, گروه مداخله و گروه کنترل از لحاظ ویژگی های دموگرافیک (سن, میزان تحصیلات, وضعیت تأهل, وضعیت استخدامی) و نمرات ابعاد فرسودگی شغلی مشابه بودند (5/0< P ). ولی سه ماه بعد از مداخله, میانگین و انحراف معیار نمرات خستگی عاطفی, مسخ شخصیت, درگیری و عملکرد شخصی در گروه مداخله به طور معنی داری افزایش یافت (05/0 P < ). نتیجه گیری: یافته های مطالعه نشان داد طراحی و اجرای برنامه های آموزشی به منظور بهبود مهارت های ارتباطی می تواند در کاهش فرسودگی شغلی در ابعاد خستگی عاطفی, مسخ شخصیت و درگیری و افزایش عملکرد شخصی و سلامت مراقبان سلامت مؤثر باشد.

چندرسانه ای

  • ثبت نشده است.
  • استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    فلاحی، آرزو، عین اله زاده، خدیجه، زارعی خیاوی، رامین، و محمدی، شرافت. (1402). بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر فرسودگی شغلی مراقبان شاغل در مراکز جامع سلامت شهر سنندج. تحقیقات سلامت در جامعه، 9(3 )، 29-38. SID. https://sid.ir/paper/1133062/fa

    Vancouver: کپی

    فلاحی آرزو، عین اله زاده خدیجه، زارعی خیاوی رامین، محمدی شرافت. بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر فرسودگی شغلی مراقبان شاغل در مراکز جامع سلامت شهر سنندج. تحقیقات سلامت در جامعه[Internet]. 1402؛9(3 ):29-38. Available from: https://sid.ir/paper/1133062/fa

    IEEE: کپی

    آرزو فلاحی، خدیجه عین اله زاده، رامین زارعی خیاوی، و شرافت محمدی، “بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر فرسودگی شغلی مراقبان شاغل در مراکز جامع سلامت شهر سنندج،” تحقیقات سلامت در جامعه، vol. 9، no. 3 ، pp. 29–38، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1133062/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button