مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

92
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

451
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر استدلال بالینی کاردرمانی بر مبنای مدل آکوپیشن انسان بر دست نویسی در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص: یک مطالعه مقدماتی

صفحات

 صفحه شروع 220 | صفحه پایان 228

چکیده

 هدف: هدف: مطالعه حاضر طراحی مداخلات کاردرمانی با استدلال درمانی بر اساس مدل اکوپیشن انسان (MOHO) برای تقویت دست نویسی شامل خوانایی و سرعت در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص (SLD) و مقایسه تاثیر آن با مداخلات رایج دست نویسی بود. مواد و روش ها: این پژوهش به شیوه مداخله ای نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام گردید. در این پژوهش 16 کودک 10-8 ساله با SLD به صورت در دسترس انتخاب و غیرتصادفی در 2 گروه آزمایش (8=n) و کنترل (8=n) قرار گرفتند. معیارهای نمونه گیری شامل تحصیل در پایه دوم یا سوم ابتدایی, فارسی زبان بودن, بدخطی به عنوان شکایت خانواده و معلم و عدم وجود اختلال همراه بود. گروه آزمایش, برنامه بهبود دستخط بر مبنای MOHO دریافت کردند و گروه کنترل درمان های توان بخشی معمول دست خط (حسی-حرکتی و چند حسی) را دریافت کردند. گروه آزمایش در 20 جلسه 45 دقیقه ای, طی 7 هفته, هفته ای سه جلسه تحت درمان قرار گرفتند. ابزار ارزیابی برای دست خط ابزار ارزیابی دست نویسی فارسی بود. یافته ها: اختلاف میانگین دو گروه آزمایش و کنترل ازنظر سرعت نوشتن و متغیرهای مربوط به خوانایی شامل شکل کلمه, فاصله گذاری بین کلمات, راستا و شیب کلمه معنادار بود (05/0≤, P). اندازه کلمات به عنوان متغیر دیگر خوانایی, تفاوت معناداری بین دو گروه نشان نداد (05/0

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    مودی، حانیه، و کرمعلی اسماعیلی، سمانه. (1402). تاثیر استدلال بالینی کاردرمانی بر مبنای مدل آکوپیشن انسان بر دست نویسی در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص: یک مطالعه مقدماتی. کومش، 25(2 (پیاپی 94) )، 220-228. SID. https://sid.ir/paper/1134553/fa

    Vancouver: کپی

    مودی حانیه، کرمعلی اسماعیلی سمانه. تاثیر استدلال بالینی کاردرمانی بر مبنای مدل آکوپیشن انسان بر دست نویسی در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص: یک مطالعه مقدماتی. کومش[Internet]. 1402؛25(2 (پیاپی 94) ):220-228. Available from: https://sid.ir/paper/1134553/fa

    IEEE: کپی

    حانیه مودی، و سمانه کرمعلی اسماعیلی، “تاثیر استدلال بالینی کاردرمانی بر مبنای مدل آکوپیشن انسان بر دست نویسی در دانش آموزان با اختلال یادگیری خاص: یک مطالعه مقدماتی،” کومش، vol. 25، no. 2 (پیاپی 94) ، pp. 220–228، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1134553/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button