مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

228
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

136
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین مدل علی خودآگاهی هیجانی مادران دانش آموزان ابتدایی شهر تهران بر اساس سبک های دلبستگی و کمال گرایی با نقش میانجی خودکارآمدی

صفحات

 صفحه شروع 241 | صفحه پایان 250

چکیده

 هدف پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل علی خودآگاهی هیجانی مادران دانش آموزان ابتدایی شهر تهران بر اساس سبک های دلبستگی و کمال گرایی با نقش میانجی خودکارآمدی انجام شد. مواد و روش ها پژوهش حاضر جزو مطالعات معادلات ساختاری است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران کودکان دبستانی مراجعه کننده به مراکز مشاوره پیوند آموزش و پرورش استان تهران در سال 1400 بوده است. از این میان به شکل نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای در نهایت داده های 331 نفر جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفت. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ی بازنمای خود و بینش (SRIS), (خودآگاهی هیجانی) (گرنت و همکاران, 2002), پرسشنامه سبک های دلبستگی بزرگسال کولینز و رید (1996) (RAAS), پرسشنامه خودکارآمدی عمومی شرر (1982) (GSES) و پرسشنامه کمال گرایی هیل و همکاران (2004) (PI) بود. داده ها با استفاده از نرم افزارهای SPSS26 و AMOS24 تحلیل شدند. شاخص های برازش حاکی از برازش خوب مدل پیشنهادی با داده-هاست. یافته ها یافته ها نشان داد که سبک دلبستگی ایمن (371/0= β, )و خودکارآمدی (503/0= β, ) بر خودآگاهی هیجانی اثر معنادار مستقیم و سبک دلبستگی ناایمن/اجتنابی (611/0-= β, ) بر خودآگاهی هیجانی اثر معنادار و معکوس دارد. همچنین خودکارآمدی نقش واسطه ای معناداری در رابطه بین سبک دلبستگی ایمن (307/0 =β, ), سبک دلبستگی ناایمن/دوسوگرا (193/0-= β, ) و کمال گرایی مثبت (127/0= β, )با خودآگاهی هیجانی نشان داد اما نقش واسطه ای معناداری در رابطه بین کمالگرایی منفی با خودآگاهی هیجانی نشان نداد. نتیجه گیری توجه روانشناسان به نقش این متغیرها می تواند در بهبود خودآگاهی هیجانی مادران دانش آموزان ابتدایی نقش موثر و پیشگیرانه داشته باشد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    درتاج ثانی، سمیه، فرخ زاد، پگاه، و باباخانی، نرگس. (1402). تدوین مدل علی خودآگاهی هیجانی مادران دانش آموزان ابتدایی شهر تهران بر اساس سبک های دلبستگی و کمال گرایی با نقش میانجی خودکارآمدی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، 7(ویژه نامه )، 241-250. SID. https://sid.ir/paper/1135811/fa

    Vancouver: کپی

    درتاج ثانی سمیه، فرخ زاد پگاه، باباخانی نرگس. تدوین مدل علی خودآگاهی هیجانی مادران دانش آموزان ابتدایی شهر تهران بر اساس سبک های دلبستگی و کمال گرایی با نقش میانجی خودکارآمدی. سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت[Internet]. 1402؛7(ویژه نامه ):241-250. Available from: https://sid.ir/paper/1135811/fa

    IEEE: کپی

    سمیه درتاج ثانی، پگاه فرخ زاد، و نرگس باباخانی، “تدوین مدل علی خودآگاهی هیجانی مادران دانش آموزان ابتدایی شهر تهران بر اساس سبک های دلبستگی و کمال گرایی با نقش میانجی خودکارآمدی،” سبک زندگی اسلامی با محوریت سلامت، vol. 7، no. ویژه نامه ، pp. 241–250، 1402، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/1135811/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button