Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,203
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

685
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم خودکارآمدی، تکانشوری، فعال سازی- بازداری رفتاری و مهارت های اجتماعی بر سوءمصرف مواد در دانش آموزان

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 27

چکیده

 هدف: هدف از پ‍ژوهش حاضر بررسی ارتباط خودکارآمدی, تکانشوری, فعال سازی و بازداری رفتاری (از طریق تاثیر بر مهارت های اجتماعی) با سوءمصرف مواد در دانش آموزان دبیرستانی بود.روش: جامعه مطالعه حاضر را تمامی دانش آموزان اول و دوم دبیرستان های پسرانه مناطق آسیب پذیر شهر اردبیل تشکیل می دادند که از میان آن ها 616 دانش آموز به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از مقیاس خودکارآمدی, مقیاس تکانشوری, مقیاس فعال سازی- بازداری رفتار, مقیاس مهارت های اجتماعی ماتسون و مصرف مواد استفاده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی با استفاده از نرم افزار spss و تحلیل مسیر بر پایه ویراست 7 انجام گرفت.یافته ها: بر اساس نتایج تحلیل مسیر, متغیرهای خودکارآمدی, تکانشوری, فعال سازی-بازداری رفتاری و مهارت های اجتماعی به صورت مستقیم و نیز متغیرهای خودکارآمدی, تکانشوری, فعال سازی رفتاری به صورت غیرمستقیم با سوءمصرف مواد در دانش آموزان ارتباط معنا داری داشت.نتیجه گیری: این نتایج ضمن همسویی با یافته های دیگر, نشان می دهند که افزایش سطوح تکانشوری و سیستم فعال سازی رفتاری و کاهش خودکارآمدی, بازداری رفتاری و مهارت های اجتماعی میزان سوء مصرف مواد را در دانش آموزان افزایش می دهد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

پورکرد، مهدی، ابوالقاسمی، عباس، نریمانی، محمد، و رضایی جمالویی، حسن. (1392). بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم خودکارآمدی, تکانشوری, فعال سازی- بازداری رفتاری و مهارت های اجتماعی بر سوءمصرف مواد در دانش آموزان. اعتیاد پژوهی، 7(26)، 11-27. SID. https://sid.ir/paper/113944/fa

Vancouver: کپی

پورکرد مهدی، ابوالقاسمی عباس، نریمانی محمد، رضایی جمالویی حسن. بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم خودکارآمدی, تکانشوری, فعال سازی- بازداری رفتاری و مهارت های اجتماعی بر سوءمصرف مواد در دانش آموزان. اعتیاد پژوهی[Internet]. 1392؛7(26):11-27. Available from: https://sid.ir/paper/113944/fa

IEEE: کپی

مهدی پورکرد، عباس ابوالقاسمی، محمد نریمانی، و حسن رضایی جمالویی، “بررسی اثر مستقیم و غیرمستقیم خودکارآمدی, تکانشوری, فعال سازی- بازداری رفتاری و مهارت های اجتماعی بر سوءمصرف مواد در دانش آموزان،” اعتیاد پژوهی، vol. 7، no. 26، pp. 11–27، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/113944/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا