Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

849
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

610
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

کیفیت خدمات پرستاری مرکز دیالیز بیمارستان ولیعصر زنجان از دیدگاه پرستاران و بیماران با استفاده از مدل سروکوال

صفحات

 صفحه شروع 18 | صفحه پایان 29

چکیده

 زمینه و هدف: برخورداری از مراقبت با کیفیت از حقوق اولیه بیماران است. از آنجا که بررسی دیدگاه پرستاران و بیماران می تواند اطلاعات جامع تری از وضعیت ارائه خدمات فراهم سازد, این مطالعه با هدف ارزیابی کیفیت خدمات پرستاری از دیدگاه پرستاران و بیماران انجام شد. روش بررسی: این مطالعه کاربردی از نوع توصیفی– تحلیلی در سال 1395در زنجان انجام شد. در این مطالعه تعداد 150 نفر از بیماران و 16نفر از پرستاران شاغل در تنها مرکز دیالیز زنجان واقع در بیمارستان ولیعصر به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه سروکوال ((SERVQUAL) Service Quality) تکمیل شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها آزمون های تی زوجی, تی مستقل و آنالیز واریانس (ANOVA) و نرم افزار SPSSنسخه 16استفاده گردید. یافته ها: از دیدگاه بیماران شرکت کننده در مطالعه, شکاف )یعنی تفاوت امتیاز آنچه مورد انتظار بیماران بود و آنچه در عمل درک می نمودند( در کیفیت ارائه خدمات در تمامی ابعاد ادراکات و انتظارات, بجز بُعد تضمین وجود داشته (001/0P<). از دیدگاه پرستاران نیز این شکاف در تمامی ابعاد ادراکات و انتظارات وجود داشت (001/0P<). بین تحصیلات (027/0P=), و شغل (002/0P=) بیماران, با ادراکات رابطه معنی داری دیده شد. نتیجه گیری: نتیجه این مطالعه, بیانگر وجود شکاف در کیفیت ارائه خدمات پرستاری در ابعاد ادراکات و انتظارات بیماران و پرستاران می باشد. پیشنهاد می گردد پس از بررسی و تعیین علل وجود شکاف کیفیت خدمات, برنامه هایی جهت ارتقای کیفیت خدمات پرستاری طراحی و اجرا گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

بختیاری، زینب، حنیفی، نسرین، امینی، کوروش، و جعفری ورجوشانی، نسرین. (1397). کیفیت خدمات پرستاری مرکز دیالیز بیمارستان ولیعصر زنجان از دیدگاه پرستاران و بیماران با استفاده از مدل سروکوال. نشریه پرستاری ایران، 31(113 )، 18-29. SID. https://sid.ir/paper/113987/fa

Vancouver: کپی

بختیاری زینب، حنیفی نسرین، امینی کوروش، جعفری ورجوشانی نسرین. کیفیت خدمات پرستاری مرکز دیالیز بیمارستان ولیعصر زنجان از دیدگاه پرستاران و بیماران با استفاده از مدل سروکوال. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1397؛31(113 ):18-29. Available from: https://sid.ir/paper/113987/fa

IEEE: کپی

زینب بختیاری، نسرین حنیفی، کوروش امینی، و نسرین جعفری ورجوشانی، “کیفیت خدمات پرستاری مرکز دیالیز بیمارستان ولیعصر زنجان از دیدگاه پرستاران و بیماران با استفاده از مدل سروکوال،” نشریه پرستاری ایران، vol. 31، no. 113 ، pp. 18–29، 1397، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/113987/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا