Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,421
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

852
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه تاثیر آموزش انفرادی و گروهی بر دانش، نگرش و مهارت های خود مراقبتی بیماران دچار زخم پای دیابتی

صفحات

 صفحه شروع 33 | صفحه پایان 41

چکیده

 زمینه و هدف: زخم پا یکی از مشکلات اساسی در بیماران مبتلا به دیابت است. با توجه به نقش مثبت آموزش در پیشگیری از این مشکل, یافتن یک روش مناسب آموزشی جهت انتقال مفاهیم و دانش لازم در ارتباط با خود مراقبتی از پای دیابتی در این بیماران حائز اهمیت است. تحقیق حاضر با هدف تعیین تاثیر دو روش آموزش انفرادی و گروهی بر دانش, نگرش و مهارت های خود مراقبتی افراد دچار زخم پای دیابتی صورت گرفت.روش بررسی: مطالعه حاضر پژوهشی نیمه تجربی است. که در آن 80 بیمار مبتلا به دیابت شیرین به روش نمونه گیری در دسترس از محیط پژوهش انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آموزشی انفرادی و گروهی (هر کدام 40 نفر)  قرار گرفتند. نکات مهم در ارتباط با خود مراقبتی از پا در دو گروه آموزشی ارایه گردید. میزان دانش, نگرش و مهارت بیماران قبل و بعد از آموزش در دو گروه با پرسشنامه و فرم مشاهده اندازه گیری و مقایسه شد. داده ها با آمار توصیفی (میانگین, انحراف معیار) و تحلیلی (تی تست) مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که سطح دانش اکثر بیماران در هر دو گروه قبل از آموزش ضعیف, سطح نگرش آنان مثبت و مهارتشان در سطح متوسط بود. تاثیر آموزش در افزایش دانش (P=0.091) و مهارت (P=0.214) به روش انفرادی بیش از روش گروهی بود اما این اختلاف از نظر آماری معنی دار نبود. تغییر نگرش در آموزش گروهی به طور معنی داری بیش از آموزش انفرادی بود (P=0.011).نتیجه گیری: تاثیر آموزش در افزایش دانش, نگرش و مهارت در امر مراقبت از پا در و روش آموزش فردی و گروهی یکسان است. اما استفاده از روش آموزشی گروهی مقرون به صرفه تر است.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    بلورچی فرد، فریبا، نیشابوری، معصومه، و عابدسعیدی، ژیلا. (1388). مقایسه تاثیر آموزش انفرادی و گروهی بر دانش, نگرش و مهارت های خود مراقبتی بیماران دچار زخم پای دیابتی. نشریه پرستاری ایران، 22(59)، 33-41. SID. https://sid.ir/paper/114155/fa

    Vancouver: کپی

    بلورچی فرد فریبا، نیشابوری معصومه، عابدسعیدی ژیلا. مقایسه تاثیر آموزش انفرادی و گروهی بر دانش, نگرش و مهارت های خود مراقبتی بیماران دچار زخم پای دیابتی. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1388؛22(59):33-41. Available from: https://sid.ir/paper/114155/fa

    IEEE: کپی

    فریبا بلورچی فرد، معصومه نیشابوری، و ژیلا عابدسعیدی، “مقایسه تاثیر آموزش انفرادی و گروهی بر دانش, نگرش و مهارت های خود مراقبتی بیماران دچار زخم پای دیابتی،” نشریه پرستاری ایران، vol. 22، no. 59، pp. 33–41، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114155/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا