مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,960
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,119
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نیازسنجی جهت برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری خانواده: کاربردی از تکنیک دلفی

صفحات

 صفحه شروع 8 | صفحه پایان 19

چکیده

 زمینه و هدف: کشور ما نیازمند پرستاران متخصص در زمینه خانواده بوده و ما نیازمند تعریف وظایف حرفه ای به عنوان پایه ای جهت برنامه ریزی های آتی در خصوص رشته پرستاری خانواده در ایران می باشیم.به این منظور در این مطالعه به نیازسنجی برنامه درسی پرستاران خانواده با استفاده از نظرات متخصصین پرستاری پرداختیم.روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه نیازسنجی با استفاده از تکنیک دلفی بود. جامعه پژوهش شامل متخصصین پرستاری می باشد (اعضای بورد پرستاری در بخش پرستاری خانواده در وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و معاونین آموزشی و مدیران گروه های پرستاری در کلیه دانشکده های پرستاری- مامایی دانشگاه های علوم پزشکی کشور). نمونه گیری به صورت خوشه ای چند مرحله ای انجام شد و 93 نمونه در مرحله اول مطالعه شرکت کردند. جمع آوری اطلاعات با استفاده از روش دلفی و از طریق ارسال پرسشنامه ها از طریق پست در دو مرحله انجام گردید. در مرحله اول 80 درصد و در مرحله دوم, 90 درصد از پرسشنامه ها بازگشت. جهت تکمیل و نهایی سازی وظایف, از نظرات فوکوس گروپ استفاده شد. تحلیل داده ها توسط SPSS انجام و میانگین نمرات هر گویه محاسبه شد.یافته ها: در مرحله اول دلفی 56 آیتم در حیطه مراقبتی, 34 آیتم در حیطه آموزشی- مشاوره ای, 14 آیتم در حیطه پژوهشی و 15 آیتم در حیطه مدیریتی استخراج گردید. در مرحله دوم تمامی گویه ها میانگین امتیاز بالای 4 در یافت نمودند. در نهایت به منظور تعدیل وظایف در فوکوس گروپ های تشکیل شده تعداد 15 وظیفه در حیطه مراقبتی, 11 وظیفه در حیطه آموزشی-مشاوره ای, 5 وظیفه در حیطه پژوهشی و 5 وظیفه در حیطه مدیریتی استخراج و نهایی سازی شد.نتیجه گیری کلی: یافته ها نشان دهنده اهمیت نقش پرستاران خانواده در حیطه مراقبتی درمانی به ویژه در قبال بیماران مزمن است. از یافته های این پژوهش جهت برنامه ریزی در خصوص سایر عناصر برنامه درسی در رشته پرستاری خانواده می توان استفاده نمود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    یمانی، نیکو، علی زاده، مریم، چنگیز، طاهره، و طالقانی، فریبا. (1390). نیازسنجی جهت برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری خانواده: کاربردی از تکنیک دلفی. نشریه پرستاری ایران، 24(74)، 8-19. SID. https://sid.ir/paper/114229/fa

    Vancouver: کپی

    یمانی نیکو، علی زاده مریم، چنگیز طاهره، طالقانی فریبا. نیازسنجی جهت برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری خانواده: کاربردی از تکنیک دلفی. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1390؛24(74):8-19. Available from: https://sid.ir/paper/114229/fa

    IEEE: کپی

    نیکو یمانی، مریم علی زاده، طاهره چنگیز، و فریبا طالقانی، “نیازسنجی جهت برنامه درسی کارشناسی ارشد پرستاری خانواده: کاربردی از تکنیک دلفی،” نشریه پرستاری ایران، vol. 24، no. 74، pp. 8–19، 1390، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114229/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button