مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

8,458
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,066
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی افسردگی در دانشجویان مراکز آموزش عالی

صفحات

 صفحه شروع 123 | صفحه پایان 130

چکیده

 افسردگی یکی از شایع ترین بیماری های اعصاب و روان است. افسردگی احساس بیمار گونه غم و اندوه است که با درجاتی از رکود واکنش ها همراه است. دانشجویان, به علت فشار تحصیل, دلهره امتحان, مشکلات حاد عاطفی و اجتماعی و به طور کلی مسایل رشد و بلوغ در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. در بررسی های انجام گرفته, میزان شیوع این بیماری را در دانشجویان از 10.54 تا 62.9 درصد برآورد کرده اند. شناخت عوامل موثر در ایجاد, افسردگی دانشجویان, در پیشگیری و کنترل آن نقش به سزایی دارد.در این بررسی از بین 1500 دانشجوی ساکن خوابگاه های دانشگاه آزاد اسلامی واحد لارستان, دانشگاه پیام نور, دانشکده پرستاری لار و آموزشکده فنی و حرفه ای لارستان, 134 نفر به روش نمونه گیری ده درصدی انتخاب شدند (97 پسر و 37 دختر) و به وسیله پرسشنامه « بک» مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفتند. نمرات دریافتی بیشتر از 17 به عنوان وجود افسردگی منظور گردید.نتایج حاصل از این مطالعه بیانگر شیوع 42.5 درصد افسردگی در بین دانشجویان ساکن خوابگاه ها بود. همچنین (41.2 درصد) دختران و (45.9 درصد) پسران به درجاتی از افسردگی دچار بودند. آزمون آماری کای اسکوئر رابطه معنی داری را میان جنسیت و افسردگی و همچنین وضعیت تاهل و افسردگی نشان ندادP>0.05) ). این آزمون در خصوص آگاهی از انتخاب رشته تحصیلی و همچنین وضعیت رفاهی – بهداشتی و میزان افسردگی رابطه معنی داری را نشان دادP<0.05) ).در این بررسی علاوه بر وضعیت بهداشت روانی دانشجویان ساکن خوابگاه, وضعیت بهداشت محیط و امکانات رفاهی خوابگاه نیز مورد بررسی گرفت. در خوابگاه هایی که فاقد ناظمه تمام وقت و یا فاقد ناظمه با تجربه ایی بودند, افسردگی بیشتر دیده شد. این امر نشان دهنده اهمیت وجود مسوول خوابگاه, به خصوص برای گروه دختران است. از عوامل موثر در ایجاد افسردگی دانشجویان, عدم آگاهی در انتخاب رشته تحصیلی و محل تحصیل, دور بودن از خانواده, عدم امنیت شغلی و آینده مبهم و بالاخره کمبود امکانات رفاهی در شهر لار می باشد. فراهم کردن محیط آرام و عاری از هر گونه فشار روانی و ایجاد برنامه های تفریحی سالم و متنوع, از راه های کنترل و کاهش افسردگی در دانشجویان است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

فروتنی، محمدرضا. (1384). بررسی افسردگی در دانشجویان مراکز آموزش عالی . نشریه پرستاری ایران، 18(42-41)، 123-130. SID. https://sid.ir/paper/114263/fa

Vancouver: کپی

فروتنی محمدرضا. بررسی افسردگی در دانشجویان مراکز آموزش عالی . نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1384؛18(42-41):123-130. Available from: https://sid.ir/paper/114263/fa

IEEE: کپی

محمدرضا فروتنی، “بررسی افسردگی در دانشجویان مراکز آموزش عالی ،” نشریه پرستاری ایران، vol. 18، no. 42-41، pp. 123–130، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114263/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button