Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

6,976
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

3,988
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

4

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان

صفحات

 صفحه شروع 19 | صفحه پایان 29

چکیده

 زمینه و هدف: نوجوانان در دوره بلوغ نوعی غافلگیری همراه اضطراب را تجربه می کنند و عدم توجه کافی به مسائل این دوران, تاثیر منفی بر سلامت, آگاهی و عزت نفس آنان خواهد داشت. مشکلات دختران در ابعاد بهداشتی, روانی و اجتماعی به دلایل تفاوت های فیزیولوژیک, نقش های اجتماعی و سنت های حاکم در جامعه بیش از پسران است این مطالعه با هدف تعیین ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان انجام شده است.روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه مقطعی از نوع همبستگی است که در سالهای 1390 تا 1391 در تهران انجام شد. تعداد 159 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه 4 آموزش و پرورش به شیوه نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده جهت گردآوری داده ها پرسشنامه اطلاعات جمعیت شناختی, پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت و پرسشنامه اضطراب اسپیل برگر بود. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری ضریب همبستگی اسپیرمن و آنالیز رگرسیون با نرم افزار spss نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: 53.5 درصد از دانش آموزان دارای اضطراب متوسط و 63.5 درصد دارای عزت نفس متوسط بودند. 18.3 درصد از دانش آموزان دارای اضطراب شدید و یا عزت نفس پایین بودند. ضریب همبستگی اسپیرمن ارتباط معکوس و معناداری را بین اضطراب و عزت نفس دانش آموزان نشان داد (P<0.001). آنالیز رگرسیون ارتباط معناداری را بین متغیرهای فردی و تحصیلی و شدت اضطراب نوجوانان دختر نشان نداد.نتیجه گیری کلی: با توجه به ارتباط اضطراب و عزت نفس و تاثیر آنها بر سلامت روان, انجام مداخلات آموزشی مناسب جهت ارتقای سطح سلامت روان دانش آموزان توصیه می شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    خیرخواه، معصومه، مکاری، هدی، نیسانی سامانی، لیلا، و حسینی، آغافاطمه. (1392). ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان. نشریه پرستاری ایران، 26(83)، 19-29. SID. https://sid.ir/paper/114268/fa

    Vancouver: کپی

    خیرخواه معصومه، مکاری هدی، نیسانی سامانی لیلا، حسینی آغافاطمه. ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1392؛26(83):19-29. Available from: https://sid.ir/paper/114268/fa

    IEEE: کپی

    معصومه خیرخواه، هدی مکاری، لیلا نیسانی سامانی، و آغافاطمه حسینی، “ارتباط اضطراب و عزت نفس در دختران نوجوان،” نشریه پرستاری ایران، vol. 26، no. 83، pp. 19–29، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114268/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا