مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

872
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

665
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر میزان استرس پرستاران تازه کار

صفحات

 صفحه شروع 11 | صفحه پایان 21

چکیده

 زمینه و هدف: پرستاران تازه کار استرس زیادی را متحمل می شوند که می تواند آثار ناخوشایندی را در ابعاد فردی و حرفه ای بر جای گذارد. هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر میزان استرس پرستاران تازه کار بود.روش بررسی: طرح پژوهش حاضر نیمه تجربی و از نوع پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل می باشد که با انتخاب هدفمند اولیه و تخصیص تصادفی 80 نفر از پرستاران تازه کار به دو گروه 40نفره, شامل گروه آزمون و گروه کنترل به روش مبتنی بر هدف انجام شد. برای گروه آزمون, 8 جلسه 90 دقیقه ای مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی 2 بار در هفته اجرا شد و گروه کنترل هیچگونه مداخله ای دریافت نکردند. داده ها از طریق پرسش نامه سنجش میزان استرس پرستاری (Expanded Nursing Stress Scale) قبل و پس از پایان مداخله جمع آوری و با استفاده از آزمون های آماری تی زوجی, تی مستقل و کای اسکوئر در نرم افزار SPSS نسخه 20 در سطح معنا داری 0.05 تحلیل شد.یافته ها: نتایج نشان داد که میانگین استرس در گروه آزمون از 44.44 قبل مداخله به 29.44بعد از مداخله کاهش یافته و نتایج از نظر آماری معنی دار بوده است (p<0.001). در گروه کنترل قبل و بعد از مداخله تفاوت معناداری مشاهده نشد (p=0.276). تفاوت میانگین استرس دو گروه پس از مداخله نیز معنی دار بود (p<0.001).نتیجه گیری کلی: با توجه به این مطالعه مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی می تواند منجر به کاهش میزان استرس پرستاران تازه کار شود. لذا پیشنهاد می شود از این مداخله در ابتدای شروع به کار برای پرستاران تازه کار استفاده گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علی یاری، نجمه، فلاحی خشکناب، مسعود، خانکه، حمیدرضا، حسینی، محمدعلی، و یزدانی، محسن. (1394). اثربخشی مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر میزان استرس پرستاران تازه کار. نشریه پرستاری ایران، 28(93-94)، 11-21. SID. https://sid.ir/paper/114314/fa

    Vancouver: کپی

    علی یاری نجمه، فلاحی خشکناب مسعود، خانکه حمیدرضا، حسینی محمدعلی، یزدانی محسن. اثربخشی مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر میزان استرس پرستاران تازه کار. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1394؛28(93-94):11-21. Available from: https://sid.ir/paper/114314/fa

    IEEE: کپی

    نجمه علی یاری، مسعود فلاحی خشکناب، حمیدرضا خانکه، محمدعلی حسینی، و محسن یزدانی، “اثربخشی مداخله شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر میزان استرس پرستاران تازه کار،” نشریه پرستاری ایران، vol. 28، no. 93-94، pp. 11–21، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114314/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button