مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,964
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,386
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی آموزش اصول اخلاق پرستاری بر استدلال اخلاقی پرستاران

صفحات

 صفحه شروع 50 | صفحه پایان 57

چکیده

 زمینه و هدف: استدلال مسائل اخلاقی یکی از معیارهای صلاحیت حرفه ای پرستاران محسوب می شود. ترویج اصول عملکرد حرفه ای از طریق تاکید بر مبانی اخلاقی یکی از روش های تقویت استدلال اخلاقی پرستاران به شمار می آید, به همین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر اثربخشی آموزش اصول اخلاق پرستاری بر استدلال اخلاقی پرستاران انجام شد.روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی (طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل) می باشد. نمونه آماری پژوهش شامل 30 پرستار بود که از میان پرستاران بیمارستان شهید مدنی شهر تبریز در سال 1393 به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و پس از تکمیل پرسشنامه استدلال اخلاقی «Inventory Moral Reasoning» به طور تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل (15 نفر برای هر گروه) قرار گرفتند. بعد از اتمام دوره 4 جلسه ای (هفته ای یک جلسه گروهی 90 دقیقه ای به مدت یک ماه) آموزش اصول اخلاق پرستاری در گروه مداخله, مجددا پرسشنامه استدلال اخلاقی به عنوان پس آزمون در هر دو گروه تکمیل شد. سپس داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون آماری تحلیل کواریانس در نرم افزار SPSS نسخه 20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: نتایج آزمون تحلیل کواریانس نشان داد که پس از اجرای مداخله, افزایش معناداری در میانگین نمرات استدلال اخلاقی در گروه مداخله مشاهده شده است (P=0.001), به طوری که آموزش اصول اخلاق پرستاری در حد معنی داری استدلال اخلاقی پرستاران در گروه مداخله را ارتقاء بخشیده است.نتیجه گیری کلی: به نظر می رسد آموزش اصول اخلاق پرستاری می تواند باعث افزایش استدلال اخلاقی پرستاران گردد, بنابراین این مداخله به عنوان برنامه ای موثر در جهت ارتقای استدلال اخلاقی توصیه می گردد و می توان با اجرای آن به بهبود صلاحیت حرفه ای پرستاران کمک کرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    محمدی، جواد، و عزیزی، امیر. (1394). اثربخشی آموزش اصول اخلاق پرستاری بر استدلال اخلاقی پرستاران. نشریه پرستاری ایران، 28(96)، 50-57. SID. https://sid.ir/paper/114331/fa

    Vancouver: کپی

    محمدی جواد، عزیزی امیر. اثربخشی آموزش اصول اخلاق پرستاری بر استدلال اخلاقی پرستاران. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1394؛28(96):50-57. Available from: https://sid.ir/paper/114331/fa

    IEEE: کپی

    جواد محمدی، و امیر عزیزی، “اثربخشی آموزش اصول اخلاق پرستاری بر استدلال اخلاقی پرستاران،” نشریه پرستاری ایران، vol. 28، no. 96، pp. 50–57، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114331/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button