مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,493
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,084
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

افسردگی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار: یک مطالعه مقایسه ای

صفحات

 صفحه شروع 1 | صفحه پایان 10

چکیده

 زمینه و هدف: افسردگی یکی از شایعترین اختلالات روانی است که ممکن است در دانشجویان منجر به بروز اختلال در امور تحصیلی و شغلی, اشکال در انجام وظایف و کاهش انگیزه برای انجام فعالیت های جدید شود. فعالیت بدنی و ورزش را می توان به عنوان یکی از روش های پیشگیری و درمان افسردگی دانست. هدف از انجام این مطالعه مقایسه میزان افسردگی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار دانشگاه زابل بود.روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی- مقطعی از نوع مقایسه ای بود.جامعه آماری شامل 375 نفر از دانشجویان دانشگاه زابل (ورزشکار و غیرورزشکار) بود. آزمودنی ها به صورت چندمرحله ای انتخاب شدند و پرسش نامه استاندارد افسردگی بک را تکمیل کردند. جهت بررسی پیشرفت تحصیلی دانشجویان, میانگین معدل دو نیمسال گذشته آنها در نظر گرفته شد. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 18 به وسیله آمار توصیفی, آزمون تی و ضریب همبستگی پیرسون با سطح معنی داری P£0.05 مورد ارزیابی قرار گرفت.یافته ها: نتایج نشان داد که 42% دانشجویان ورزشکار و 48% غیرورزشکاران دارای درجات مختلفی از افسردگی بودند. پس از مقایسه میانگین افسردگی دو گروه تفاوت معنی داری بین دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار یافت شد (P<0.05) اما در مقایسه پیشرفت تحصیلی آنها اختلاف معنی داری دیده نشد (P>0.05). همچنین نتایج آزمون همبستگی حاکی از ارتباط معکوس و معنی داری بین دو متغیر افسردگی و پیشرفت تحصیلی در گروه های مورد بررسی بود (P<0.05).نتیجه گیری کلی: با توجه به شیوع بالای افسردگی بین دانشجویان مورد مطالعه و کاهش معنی دار افسردگی در دانشجویان ورزشکار, ترغیب دانشجویان به شرکت در برنامه های ورزشی پیشنهاد می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    آذرنیوه، مرضیه السادات، و توکلی خورمیزی، سیدعلیرضا. (1394). افسردگی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار: یک مطالعه مقایسه ای. نشریه پرستاری ایران، 28(96)، 1-10. SID. https://sid.ir/paper/114334/fa

    Vancouver: کپی

    آذرنیوه مرضیه السادات، توکلی خورمیزی سیدعلیرضا. افسردگی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار: یک مطالعه مقایسه ای. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1394؛28(96):1-10. Available from: https://sid.ir/paper/114334/fa

    IEEE: کپی

    مرضیه السادات آذرنیوه، و سیدعلیرضا توکلی خورمیزی، “افسردگی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار: یک مطالعه مقایسه ای،” نشریه پرستاری ایران، vol. 28، no. 96، pp. 1–10، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114334/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button