مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,134
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

635
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی سطوح شواهد پایان نامه ها و رساله های پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی تیپ 1 کشور 1389-1370

صفحات

 صفحه شروع 52 | صفحه پایان 61

چکیده

 زمینه و هدف: وجود پژوهشهای علمی در سطوح بالای شاهد محوری زمینه مناسب برای محقق نمودن پرستاری مبتنی بر شواهد را فراهم می آورد. پژوهش حاضر سطح شاهد محوری پایان نامه ها و رساله های پرستاری دانشکده های پرستاری و مامایی دانشگاه های علوم پزشکی تیپ 1 کشور را در یک دوره بیست ساله تعیین نموده است.روش بررسی: در این پژوهش توصیفی با مطالعه چکیده و فصل سوم 1810 پایان نامه کارشناسی ارشد و 54 رساله دکترای پرستاری دانشکده های پرستاری تیپ یک کشور از سال 1370 تا 1389, ابتداء روش پژوهش بکارگرفته شده در آنها و سپس سطح شاهد محوری بر اساس جدول سلسله مراتبی سطوح شواهد, مشخص گردید. داده های بدست آمده با روشهای آمار توصیفی و با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بیشترین تعداد پایان نامه های کارشناسی ارشد (60.7%) و رساله های دکترا (92.6%) در سطح شاهد محوری 6 (مطالعات توصیفی و کیفی) قرار داشتند. به ترتیب در سطح 1 (مطالعات مرور نظام مند یا فرا تحلیلی بر روی کارآزمایی های تصادفی بالینی) و سطح 5 (مرور نظام مند بر روی مطالعات توصیفی و کیفی) در مقطع کارشناسی ارشد, و سطح 1, سطح 4 (مطالعات مورد شاهدی و مطالعات هم گروهی) و سطح 5 در مقطع دکترا پژوهشی مشاهده نشد. کمترین تعداد پایان نامه ها (1.9%) مربوط به سطح 4 می باشد. فقط (7.4%) از رساله ها در سطح 2 (کارآزمایی های بالینی تصادفی) و سطح 3 (کارآزمایی های بالینی غیرتصادفی) قرار داشتند. در سالهای اخیر گرایش به انجام پژوهشهای پرستاری در سطوح قوی تر شاهد محوری ایجاد شده است.نتیجه گیری کلی: یافته ها حاکی از آن است که بیشتر پایان نامه ها و رساله ها در زمان مورد بررسی و در تمامی گروه های آموزشی و در اکثر دانشکده ها در سطوح پایین هرم شواهد قرار گرفته اند. بنابراین با توجه به اهمیت عملکرد مبتنی بر شواهد در ارتقای کیفیت خدمات پرستاری, جستجوی راهکارهایی برای سوق دادن این پژوهشها به سمت سطوح بالای شاهد محوری ضرورت دارد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    جمشیدی اورک، روح انگیز، علی بیک، محمدرضا، و بنانی، غزاله. (1391). بررسی سطوح شواهد پایان نامه ها و رساله های پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی تیپ 1 کشور 1389-1370. نشریه پرستاری ایران، 25(78)، 52-61. SID. https://sid.ir/paper/114554/fa

    Vancouver: کپی

    جمشیدی اورک روح انگیز، علی بیک محمدرضا، بنانی غزاله. بررسی سطوح شواهد پایان نامه ها و رساله های پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی تیپ 1 کشور 1389-1370. نشریه پرستاری ایران[Internet]. 1391؛25(78):52-61. Available from: https://sid.ir/paper/114554/fa

    IEEE: کپی

    روح انگیز جمشیدی اورک، محمدرضا علی بیک، و غزاله بنانی، “بررسی سطوح شواهد پایان نامه ها و رساله های پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی تیپ 1 کشور 1389-1370،” نشریه پرستاری ایران، vol. 25، no. 78، pp. 52–61، 1391، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/114554/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button