مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,031
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

878
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مقایسه نگرش و عملکرد دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشکده پزشکی شیراز در زمینه انواع تقلب دانشگاهی (تقلب در امتحان، تقلب در بالین و تقلب در نوشتن پژوهش و مقاله)

صفحات

 صفحه شروع 609 | صفحه پایان 617

چکیده

 زمینه و هدف: تقلب در دانشگاه می تواند پیش بینی کننده تقلب در محل کار باشد و تقلب در محل کار بین پزشکان و متخصصان, تبعات منفی را به دنبال خواهد داشت. این مطالعه با هدف تعیین شیوع انواع تقلب در بین دانشجویان پزشکی سه سال آخر دانشکده پزشکی شیراز در سال 1388 انجام گرفت.روش کار: 136 نفر دانشجوی سه سال آخر پزشکی به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و در مطالعه شرکت کردند. ابزار جمع آوری داده ها, پرسش نامه  خودایفا بود که روایی آن توسط صاحب نظران تایید گردید و پایایی آن پس از یک مطالعه, 0.87 به دست آمد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون Independent t (برای متغیر جنسیت) در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: همه دانشجویان به سؤالات پرسش نامه پاسخ دادند. بدین ترتیب میزان پاسخدهی 100 درصد بود. 64 درصد شرکت کنندگان مرد و بقیه زن بودند. یافته ها نشان داد که بیش از 80 درصد دانشجویان حداقل یک بار کپی کردن در طول امتحان را در دوران دانشجویی خود تجربه کرده  بودند. همچنین, 25 درصد آنان در نوشتن پایان نامه و مقاله حداقل یک نوع سرقت علمی را انجام داده اند. عملکرد دانشجویان حاکی از آن بود که 50 درصد آنان در طول دوره بالینی خود حداقل یک بار تجربه تقلب را داشته اند. میزان ارتکاب تقلب در دانشجویان دختر به طور معنی داری کمتر بود.نتیجه گیری: هر چند بیشتر دانشجویان نگرش مثبت دارند و تقلب را امر ناپسندی می دانند, اما نیمی از آنان مرتکب تقلب شده اند که این موضوع را می توان ناشی از استرس امتحان دانست. بنابراین, به نظر می رسد باید بر روی رفتارهای دانشجویان کار شود و آموزش های لازم به آنان در این زمینه ارایه گردد؛ به طوری  که داشتن استرس دلیلی برای انجام تقلب نباشد و این پدیده در عمل مهار شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    امینی، میترا، پریزاد، مرجان، ریواز، سارا، ثاقب، محمدمهدی، و ریواز، مژده. (1394). مقایسه نگرش و عملکرد دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشکده پزشکی شیراز در زمینه انواع تقلب دانشگاهی (تقلب در امتحان, تقلب در بالین و تقلب در نوشتن پژوهش و مقاله). گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 12(5)، 609-617. SID. https://sid.ir/paper/116724/fa

    Vancouver: کپی

    امینی میترا، پریزاد مرجان، ریواز سارا، ثاقب محمدمهدی، ریواز مژده. مقایسه نگرش و عملکرد دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشکده پزشکی شیراز در زمینه انواع تقلب دانشگاهی (تقلب در امتحان, تقلب در بالین و تقلب در نوشتن پژوهش و مقاله). گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1394؛12(5):609-617. Available from: https://sid.ir/paper/116724/fa

    IEEE: کپی

    میترا امینی، مرجان پریزاد، سارا ریواز، محمدمهدی ثاقب، و مژده ریواز، “مقایسه نگرش و عملکرد دانشجویان پزشکی مقطع بالینی دانشکده پزشکی شیراز در زمینه انواع تقلب دانشگاهی (تقلب در امتحان, تقلب در بالین و تقلب در نوشتن پژوهش و مقاله)،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 12، no. 5، pp. 609–617، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116724/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button