مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,798
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

687
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی رابطه تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی در دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران

صفحات

 صفحه شروع 625 | صفحه پایان 633

چکیده

 زمینه و هدف: سواد اطلاعاتی نیاز مهمی در عصر حاضر جهت دسترسی به اطلاعات مورد نظر در جامعه اطلاعاتی است. در عصر اطلاعات, با بهره گیری از مهارت های تفکر انتقادی, می توان به اطلاعات معتبر و موثقی دست یافت. این پژوهش با هدف تعیین رابطه تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی در دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام گرفت.روش کار: پژوهش مقطعی- تحلیلی حاضر بر روی 338 نفر از دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1392 انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسش نامه روا و پایای تفکر انتقادی کالیفرنیا- فرم ب (California critical thinking skills test-Form B یا CCTST) و پرسش نامه استاندارد سواد اطلاعاتی استفاده گردید. در نهایت, داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی و آزمون ضریب همبستگی در نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: دانشجویان مورد بررسی از نظر تفکر انتقادی در سطح پایینی قرار داشتند. بر اساس یافته های به دست آمده, بین میانگین نمرات تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی رابطه ضعیفی مشاهده گردید (P=0.050). همچنین, بین سواد اطلاعاتی در دانشجویان با زیرمولفه های استنباط (r=0.12, P=0.040) و تحلیل (r=0.16, P=0.006) رابطه آماری مثبت و هم جهتی وجود داشت.نتیجه گیری: با توجه به پایین بودن سطح تفکر انتقادی در دانشجویان و رابطه بین زیرمولفه های تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی, برنامه هایی جهت ارتقای سطح تفکر انتقادی دانشجویان پیشنهاد می گردد؛ چرا که افزایش مهارت های سواد اطلاعاتی در دانشجویان به تفکر انتقادی وابسته است.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

اعظمی، زهرا، و صالحی نیا، حمید. (1394). بررسی رابطه تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی در دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 12(5)، 625-633. SID. https://sid.ir/paper/116729/fa

Vancouver: کپی

اعظمی زهرا، صالحی نیا حمید. بررسی رابطه تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی در دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1394؛12(5):625-633. Available from: https://sid.ir/paper/116729/fa

IEEE: کپی

زهرا اعظمی، و حمید صالحی نیا، “بررسی رابطه تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی در دانشجویان دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 12، no. 5، pp. 625–633، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116729/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا