مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,295
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

833
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر تدریس به روش نقشه مفهومی بر میزان یادگیری و یادداری یک درس در دانشجویان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 112 | صفحه پایان 118

چکیده

 زمینه و هدف: یادگیری مساله اساسی در ارایه مراقبت های پرستاری, نیازمند استراتژی های جدید آموزشی است. تدوین نقشه مفهومی به عنوان یک استراتژی, تسهیل کننده تفکر, آموزش, یادگیری و ارزشیابی است. این پژوهش با هدف مقایسه میزان یادگیری و ارایه طرح ذهنی در دو گروه مورد و شاهد و استفاده از نتایج آن در ارتقای آموزش تئوری, طراحی شد, تا در نهایت با فارغ التحصیل شدن دانشجویان خلاق, امر مراقبت از بیمار ارتقا یابد. روش کار: بررسی با استفاده از روش نیمه تجربی و انجام پیش و پس آزمون انجام شد. دانشجویان کارشناسی پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی شهید بهشتی رشت, به عنوان گروه تجربی و دانشجویان در نیمسال بعدی به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. موضوع مورد آموزش 4 جلسه درس آب و الکترولیت بود که به دانشجویان در یک ترم به روش نقشه مفهومی و در گروه کنترل به روش سنتی آموزش داده شد. پیش و پس آزمون با استفاده پرسشنامه بر اساس موضوع تدریس انجام شد. داده ها توسط آزمون های آماری chi square,paired t test. ,independent t test مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سطح معنی داری, 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: نتایج این پژوهش نشان داد که روش آموزشی نقشه مفهومی توانسته است به صورت معنی داری نمرات پس آزمون در گروه مورد (7/4±41/12) را درمقایسه با گروه شاهد (06/5±64/9) ارتقا دهد (p<0.05). نمرات آزمون یادداری نیز در دوگروه مورد (85/4±72/11) و در گروه کنترل (24/5±33/9) تفاوت معنی داری را نشان داد (p<0.05).نتیجه گیری: نتایج این پژوهش موید تاثیر روش نقشه مفهومی بر یادگیری دانشجویان پرستاری است بنابراین توصیه می شود زمانی که نیاز به یادگیری عمیق مطالب درسی وجود دارد از این روش آموزشی استفاده شود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

قنبری، عاطفه، پاریاد، عزت، و احسانی، مریم. (1389). تاثیر تدریس به روش نقشه مفهومی بر میزان یادگیری و یادداری یک درس در دانشجویان پرستاری. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 7(2)، 112-118. SID. https://sid.ir/paper/116783/fa

Vancouver: کپی

قنبری عاطفه، پاریاد عزت، احسانی مریم. تاثیر تدریس به روش نقشه مفهومی بر میزان یادگیری و یادداری یک درس در دانشجویان پرستاری. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1389؛7(2):112-118. Available from: https://sid.ir/paper/116783/fa

IEEE: کپی

عاطفه قنبری، عزت پاریاد، و مریم احسانی، “تاثیر تدریس به روش نقشه مفهومی بر میزان یادگیری و یادداری یک درس در دانشجویان پرستاری،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 7، no. 2، pp. 112–118، 1389، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116783/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button