مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,115
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی تطبیقی ساختار برنامه درسی کارشناسی پرستاری در ایران با چند دانشکده پرستاری معتبر از کشورهای منتخب جهان

صفحات

 صفحه شروع 450 | صفحه پایان 471

چکیده

 زمینه و هدف: برای موفقیت هرچه بیشتر رشته کارشناسی پرستاری در ایران و شناسایی نقاط قوت و ضعف برنامه درسی آن, پرداختن به مطالعات تطبیقی و بهره برداری از تجارب و راهبردهای تجربه شده در دانشگاه های موفق, امری ضروری است. پژوهش حاضر به صورت مطالعه تطبیقی به بررسی ساختار برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران با برخی از دانشکده های منتخب از قاره های آمریکا, اروپا, اقیانوسیه و آسیا پرداخت و در طی آن روش های گزینش دانشجو, رسالت و اهداف, ساختار کلی و طول دوره و محتوای آموزشی دوره, روش های یاددهی و یادگیری و استراتژی های آموزشی مورد استفاده, نقش دانش آموختگان این رشته و روش های ارزشیابی مورد استفاده در برنامه درسی ایران و دانشکده های منتخب را مقایسه نمود.روش کار: در این پژوهش توصیفی- تطبیقی (مقایسه ای), عناصر اصلی و شاخص های مهم برنامه درسی 8 دانشکده پرستاری معتبر و پیشگام در آموزش پرستاری از قاره های آمریکا, اروپا, اقیانوسیه و آسیا که به صورت هدفمند انتخاب شده بودند, مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس, هر یک از موارد بررسی شده, در دانشکده های مورد مطالعه و ایران مقایسه گردید و پیشنهادهای کاربردی برای بهبود بخشیدن به وضعیت برنامه آموزشی دوره کارشناسی پرستاری ایران از نظر بهبود بخشیدن به وضعیت هر یک از عناصر ارایه شد. الگوی مورد استفاده الگوی Beredy بود که چهار مرحله توصیف, تفسیر, همجواری و مقایسه را در مطالعات تطبیقی مشخص کرد.یافته ها: بر اساس یافته های پژوهش, اهداف کلی و محتواهای آموزشی در تمامی برنامه های مورد مطالعه تا حدودی مشابه, اما سازماندهی و تدوین محتواها از یک طرف و نحوه, میزان و نوع پرداختن به آن ها متفاوت بود و در نتیجه, محتواهای متفاوتی را ایجاد نمود. همچنین, با وجود شباهت های بسیار در تکنیک های مورد استفاده در تدریس و ارزشیابی, تفاوت های بسیاری نیز بسته به سطح و اهداف برنامه ملاحظه شد.نتیجه گیری: به نظر می رسد اگرچه برنامه آموزشی ایران در مقایسه با برنامه های آموزشی مورد مطالعه از جایگاه بدی برخوردار نیست, اما به منظور رفع کاستی ها و نقایص آن, مواردی مانند انتخاب اهداف, گزینش دانشجو, پژوهش, روش های تدریس و ارزشیابی تئوری و عملکرد باید مورد بازبینی و اصلاحات جدی قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نوحی، عصمت، قربانی قرعانی، لیلا، و عباس زاده، عباس. (1394). بررسی تطبیقی ساختار برنامه درسی کارشناسی پرستاری در ایران با چند دانشکده پرستاری معتبر از کشورهای منتخب جهان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 12(3)، 450-471. SID. https://sid.ir/paper/116787/fa

    Vancouver: کپی

    نوحی عصمت، قربانی قرعانی لیلا، عباس زاده عباس. بررسی تطبیقی ساختار برنامه درسی کارشناسی پرستاری در ایران با چند دانشکده پرستاری معتبر از کشورهای منتخب جهان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1394؛12(3):450-471. Available from: https://sid.ir/paper/116787/fa

    IEEE: کپی

    عصمت نوحی، لیلا قربانی قرعانی، و عباس عباس زاده، “بررسی تطبیقی ساختار برنامه درسی کارشناسی پرستاری در ایران با چند دانشکده پرستاری معتبر از کشورهای منتخب جهان،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 12، no. 3، pp. 450–471، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116787/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button