مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,710
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

0
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی نسبت به رشته تحصیلی قبل و بعد از ورود به بخش های بالینی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان

صفحات

 صفحه شروع 442 | صفحه پایان 449

چکیده

 زمینه و هدف: محیط یادگیری باید امکانات لازم را برای تغییرات مثبت و سازنده در نگرش دانشجویان فراهم آورد تا با تشویق و ایجاد رغبت بیشتر, منجر به یادگیری پایدار و مستمر گردد. برای ایجاد تغییرات سازنده, وجود اطلاعات در مورد وضع موجود و نگرش دانشجویان نسبت به رشته تحصیلی خود ضروری است. هدف از انجام این مطالعه, بررسی دیدگاه دانشجویان رشته های پزشکی و دندان پزشکی نسبت به مولفه های تحصیلی (محیط آموزش, کاربردی بودن رشته تحصیلی, جذابیت رشته تحصیلی, آینده شغلی و جایگاه اجتماعی رشته تحصیلی) قبل و بعد از ورود به بخش های بالینی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود.روش کار: مطالعه حاضر به صورت مقطعی- تحلیلی در سال 1392, بر روی 95 نفر از دانشجویان پزشکی عمومی و دندان پزشکی مشغول به تحصیل ورودی سال 1388 دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام گرفت. ابزار جمع آوری داده ها, پرسش نامه محقق ساخته در پنج حیطه (33 سوال) درباره مولفه های آموزش رشته پزشکی و دندان پزشکی (محیط آموزش, کاربردی بودن رشته تحصیلی, جذابیت رشته تحصیلی, آینده شغلی و جایگاه اجتماعی رشته) بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری Paired t),ANOVA و (Mann-Whitney در نرم افزار SPPS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بین دیدگاه دانشجویان رشته پزشکی نسبت به مولفه های محیط آموزش و کاربردی بودن رشته تحصیلی تفاوت معنی داری وجود داشت, اما بین دیدگاه آنان نسبت به مولفه های جذابیت رشته تحصیلی, آینده شغلی و جایگاه اجتماعی رشته تحصیلی تفاوت معنی داری مشاهده نشد. از طرف دیگر, تفاوت بین دیدگاه دانشجویان دندان پزشکی نسبت به مولفه های محیط آموزش و آینده شغلی, معنی دار بود. بر اساس یافته ها, بین دیدگاه دانشجویان دندان پزشکی نسبت به مولفه های کاربردی بودن رشته تحصیلی, جذابیت رشته تحصیلی و جایگاه اجتماعی رشته تحصیلی تفاوت معنی داری وجود نداشت. همچنین, تفاوت معنی داری بر اساس جنسیت و سن در دو گروه مشاهده نشد.نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که تنها در سه مورد از مولفه های تحصیل تفاوت معنی داری در دیدگاه های دانشجویان هر دو گروه وجود دارد و در بقیه موارد تفاوت معنی داری مشاهده نگردید. بر این اساس, می توان برنامه های کوتاه مدت و بلند مدتی را به منظور افزایش کارایی, اصلاح ساختار آموزشی دانشگاه ها و فراهم آوردن امکانات رفاهی و اقتصادی مناسب برای دانشجویان ارایه نمود.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نوحی، عصمت، حقدوست، علی اکبر، و محمدی، افسانه. (1394). بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی نسبت به رشته تحصیلی قبل و بعد از ورود به بخش های بالینی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 12(3)، 442-449. SID. https://sid.ir/paper/116790/fa

Vancouver: کپی

نوحی عصمت، حقدوست علی اکبر، محمدی افسانه. بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی نسبت به رشته تحصیلی قبل و بعد از ورود به بخش های بالینی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1394؛12(3):442-449. Available from: https://sid.ir/paper/116790/fa

IEEE: کپی

عصمت نوحی، علی اکبر حقدوست، و افسانه محمدی، “بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی و دندان پزشکی نسبت به رشته تحصیلی قبل و بعد از ورود به بخش های بالینی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 12، no. 3، pp. 442–449، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116790/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    مرکز اطلاعات علمی SID
    strs
    دانشگاه امام حسین
    بنیاد ملی بازیهای رایانه ای
    کلید پژوه
    ایران سرچ
    ایران سرچ
    فایل موجود نیست.
    بازگشت به بالا