مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,917
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

752
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مروری نظام مند بر مطالعات انجام شده در زمینه میزان توانمندی پزشکان عمومی تازه فارغ التحصیل و در آستانه فارغ التحصیلی در کشور ایران

صفحات

 صفحه شروع 325 | صفحه پایان 343

چکیده

 زمینه و هدف: یکی از راهکارهای بررسی و پایش میزان اثربخشی برنامه درسی دوره پزشکی عمومی, تجمیع نتایج تحقیقات انجام شده در این زمینه می باشد. در همین راستا, مطالعه حاضر نتایج پژوهش های انجام شده در زمینه میزان توانمندی عمومی تعیین شده در سند حداقل توانمندی های پزشکان عمومی ایران را به صورت نظام مند تلفیق نمود.روش کار: راهبرد جستجو در این مطالعه شامل جستجوی کلمات «پزشک, دانشجو, فارغ التحصیل, دانش آموخته, کارورز یا اینترن» و «توانمندی, شایستگی, دانش, مهارت, نگرش یا عملکرد» در عنوان, چکیده یا کلمات کلیدی مقالات بود. همه مقالاتی که از سال 92-1380 در مجلات فارسی زبان به چاپ رسیده بودند, از پایگاه های اطلاعاتیIrandoc ,Iranmedex ,Magiran ,Medlib  و SID استخراج شد.یافته ها: از مجموع 270 مقاله به دست آمده پس از حذف مقالات نامرتبط و تکراری, 24 مقاله انتخاب و تحلیل گردید. تمامی مطالعات از نوع توصیفی بودند و اغلب از روش خودگزارشی برای بررسی میزان توانمندی پزشکان استفاده شده بود. مطالعات بررسی شده تنها به 48 درصد از زیر حیطه های سند توانمندی پزشکان توجه داشت و در 70 درصد از مهارت های بررسی شده, میزان مهارت پزشکان کم تا متوسط برآورد گردید.نتیجه گیری: اگرچه مطالعات انجام شده تمام مهارت های ذکر شده در سند حداقل توانمندی های پزشکان عمومی را پوشش نداد, اما برآوردها نشان داد که میزان توانمندی پزشکان عمومی در مهارت های بررسی شده در سطح مطلوبی نمی باشد. توصیه می گردد تحقیقات آینده در این زمینه به شکل مدیریت شده انجام پذیرد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

چنگیز، طاهره، فخاری، محمد، جمشیدیان، سپیده، زارع، سولماز، و عسگری، فریبا. (1394). مروری نظام مند بر مطالعات انجام شده در زمینه میزان توانمندی پزشکان عمومی تازه فارغ التحصیل و در آستانه فارغ التحصیلی در کشور ایران. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 12(2)، 325-343. SID. https://sid.ir/paper/116826/fa

Vancouver: کپی

چنگیز طاهره، فخاری محمد، جمشیدیان سپیده، زارع سولماز، عسگری فریبا. مروری نظام مند بر مطالعات انجام شده در زمینه میزان توانمندی پزشکان عمومی تازه فارغ التحصیل و در آستانه فارغ التحصیلی در کشور ایران. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1394؛12(2):325-343. Available from: https://sid.ir/paper/116826/fa

IEEE: کپی

طاهره چنگیز، محمد فخاری، سپیده جمشیدیان، سولماز زارع، و فریبا عسگری، “مروری نظام مند بر مطالعات انجام شده در زمینه میزان توانمندی پزشکان عمومی تازه فارغ التحصیل و در آستانه فارغ التحصیلی در کشور ایران،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 12، no. 2، pp. 325–343، 1394، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116826/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا