مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,197
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

684
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

1

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مطالعه روایی و پایایی فرم ارزشیابی استاد توسط دانشجو در دروس تئوری و برخی عوامل موثر بر ارزشیابی دانشجو

صفحات

 صفحه شروع 87 | صفحه پایان 94

چکیده

 زمینه و هدف: ارزشیابی فرایندی ضروری برای تمامی موسسات آموزشی است و یکی از متداول ترین روش های ارزشیابی استاد جهت تعیین وضعیت تدریس وی, ارزشیابی توسط دانشجویان است. وقتی دانشجویان مشتریان واقعی در فرایند آموزشی هستند, می بایست قضاوت های آنان به عنوان متغیرهای مهم و تعیین کننده وضعیت تدریس استاد شناخته شود و مطابق اصل مشتری محوری, می بایست رضایت مصرف کننده محصول یا خدمت را برآورده کرد. مطالعه حاضر, با هدف اعتبارسنجی فرم کنونی ارزشیابی استاد در دروس تئوری اجرا شد.روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه مقطعی بود که به منظور بررسی روایی و پایایی فرم ارزشیابی اعضای هیات علمی که توسط دانشجویان تکمیل می شد, به همراه شناسایی برخی عوامل موثر بر ارزشیابی دانشجو از استاد, انجام شد. برای تعیین روایی محتوی سوالات فرم ارزشیابی استاد, تعداد 20 نفر از اعضای هیات علمی مجرب و صاحب نظر به نسبت تعداد اعضای هیات علمی هر یک از دانشکده های دانشگاه علوم پزشکی همدان انتخاب گردیدند. برای سنجش ضریب پایایی فرم مذکور, یک نمونه 189 نفری از بین دانشجویان, به صورت سهمیه ای از دانشکده های مختلف انتخاب شدند.یافته ها: سوالاتی مانند «میزان رعایت سرفصل های تعیین شده», «ارایه کاربرد عملی مطالب تدریس شده» و «میزان تاثیر تکلیف تعیین شده» دارای شاخص روایی لازم نبودند. اما به طور کلی پرسش نامه مذکور از روایی قابل قبولی برخوردار بود. در مطالعه حاضر ضریب همبستگی Spearman-Brown نشان داد که سوالات فرم کنونی ارزشیابی استاد, به طور کلی دارای پایایی قابل قبولی نیست (P<0.001, r= 0.456).نتیجه گیری: فرم کنونی ارزشیابی از استاد از روایی درونی مطلوبی برخوردار بود, ولی پایا به نظر نمی رسد.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    امدادی، شهره، امانی، فیروز، سلطانیان، علیرضا، ایمنی، بهزاد، مقصود، امیرحسین، شجاعی، ستاره، زرگران، معصومه، فتحی، یداله، فلاحی نیا، غلامحسین، خطیبیان، مهناز، معتمدزاده، مجید، و کمالی، فرحناز. (1392). مطالعه روایی و پایایی فرم ارزشیابی استاد توسط دانشجو در دروس تئوری و برخی عوامل موثر بر ارزشیابی دانشجو. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 10(1)، 87-94. SID. https://sid.ir/paper/116855/fa

    Vancouver: کپی

    امدادی شهره، امانی فیروز، سلطانیان علیرضا، ایمنی بهزاد، مقصود امیرحسین، شجاعی ستاره، زرگران معصومه، فتحی یداله، فلاحی نیا غلامحسین، خطیبیان مهناز، معتمدزاده مجید، کمالی فرحناز. مطالعه روایی و پایایی فرم ارزشیابی استاد توسط دانشجو در دروس تئوری و برخی عوامل موثر بر ارزشیابی دانشجو. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1392؛10(1):87-94. Available from: https://sid.ir/paper/116855/fa

    IEEE: کپی

    شهره امدادی، فیروز امانی، علیرضا سلطانیان، بهزاد ایمنی، امیرحسین مقصود، ستاره شجاعی، معصومه زرگران، یداله فتحی، غلامحسین فلاحی نیا، مهناز خطیبیان، مجید معتمدزاده، و فرحناز کمالی، “مطالعه روایی و پایایی فرم ارزشیابی استاد توسط دانشجو در دروس تئوری و برخی عوامل موثر بر ارزشیابی دانشجو،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 10، no. 1، pp. 87–94، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116855/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button