مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

4,295
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,079
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تاثیر سه روش آموزشی سخنرانی، بازی و ایفای نقش بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی در مورد تغذیه دوران بلوغ

صفحات

 صفحه شروع 126 | صفحه پایان 133

چکیده

 زمینه: تغذیه صحیح یکی از مهم ترین مباحث در همه دوران های زندگی به خصوص دوران بلوغ دختران است. یکی از اولویت های آموزش پزشکی, بهبود و اثر بخش بودن آموزش تغذیه در دوران بلوغ در مقطع راهنمایی دختران می باشد.هدف: این تحقیق با هدف شناسایی موثرترین روش آموزش, از بین روش های سخنرانی, بازی و ایفای نقش جهت آموزش تغذیه در دوران بلوغ انجام شد.روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی, به طور تصادفی 6 کلاس اول راهنمایی دختران (جمعا 174 دانش آموز) از 4 ناحیه آموزش و پرورش شهر مشهد شرکت کردند. این شش کلاس به صورت تصادفی به سه گروه آموزشی شامل سخنرانی, بازی و ایفای نقش اختصاص یافتند و هر گروه در دو جلسه آموزشی مربوط به خود شرکت کردند. آگاهی و عملکرد دانش آموزان قبل, بلافاصله و یک ماه پس از آموزش به وسیله پرسشنامه و چک لیستی که روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته بود, سنجیده شدند.یافته ها: بر اساس یافته ها, میانگین (انحراف معیار±) نمره آگاهی بلافاصله بعد از آموزش در گروه سخنرانی 9/49 (±11.5), در گروه بازی 57 (±8.9) و در گروه ایفای نقش 61 (±12) به دست آمد که به ترتیب 20.1 (±11.6), 29 (±11) و 30.5 (±11.5) نمره نسبت به قبل از آموزش, افزایش معنی داری داشته است. میانگین نمره آگاهی بلافاصله و یک ماه بعد از مداخله در هر سه گروه, تفاوت معنی داری را نشان داد (p=0.0001). میزان آگاهی در دو گروه ایفای نقش و گروه بازی افزایش بیشتری نسبت به گروه سخنرانی داشته است. همچنین ماندگاری عملکرد در گروه ایفای نقش به طور معنی داری بیش از سخنرانی و بازی بود (p=0.0001).نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش توصیه می گردد در برنامه آموزش بهداشت مدارس, خصوصا آموزش تغذیه دوران بلوغ از روش های پویاتر و موثرتری همچون بازی و به ویژه ایفای نقش, متناسب با اهداف رفتاری آموزشی که مشارکت فعال فراگیران را در فرآیند آموزش فراهم می کند استفاده شود, تا علاوه بر افزایش بازده آموزشی, موجب ماندگاری بیشتر اثرات آموزش بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان گردد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

هزاوه ای، سیدمحمدمهدی، تقدیسی، محمدحسین، محدث حکاک، حمیدرضا، و حسن زاده، اکبر. (1385). تاثیر سه روش آموزشی سخنرانی, بازی و ایفای نقش بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی در مورد تغذیه دوران بلوغ. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 3(2)، 126-133. SID. https://sid.ir/paper/116873/fa

Vancouver: کپی

هزاوه ای سیدمحمدمهدی، تقدیسی محمدحسین، محدث حکاک حمیدرضا، حسن زاده اکبر. تاثیر سه روش آموزشی سخنرانی, بازی و ایفای نقش بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی در مورد تغذیه دوران بلوغ. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1385؛3(2):126-133. Available from: https://sid.ir/paper/116873/fa

IEEE: کپی

سیدمحمدمهدی هزاوه ای، محمدحسین تقدیسی، حمیدرضا محدث حکاک، و اکبر حسن زاده، “تاثیر سه روش آموزشی سخنرانی, بازی و ایفای نقش بر آگاهی و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی در مورد تغذیه دوران بلوغ،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 3، no. 2، pp. 126–133، 1385، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116873/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا