مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,081
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

697
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

5

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی ویژگی های یک مدرس اثربخش و عوامل آموزشی موثر بر کارآمدی وی از دیدگاه مدرسین و دانشجویان دانشکده های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان

صفحات

 صفحه شروع 139 | صفحه پایان 148

چکیده

 زمینه و هدف: در ارزیابی ویژگی های یک مدرس خوب علاوه بر نظرات دانشجو, جویا شدن نظرات مدرسین نیز مهم می باشد. این پژوهش با هدف تعیین ویژگی های یک مدرس اثربخش و عوامل آموزشی موثر بر کارآمدی وی از دیدگاه مدرسین و دانشجویان پرستاری صورت گرفت.روش کار: در این پژوهش توصیفی - مقایسه ای 358 دانشجو و 89 مدرس از دانشکده های پرستاری کرمان, بم, زرند و جیرفت شرکت کردند. جمع آوری داده ها توسط پرسش نامه ای پژوهشگر ساخته که در پنج حیطه تنظیم شده بود, صورت گرفت.یافته ها: از دیدگاه دانشجویان اولویت دهی به ترتیب: ارتباط بین فردی, مهارت تدریس, ویژگی های فردی, مهارت ارزشیابی, قوانین آموزشی و از دیدگاه مدرسین به ترتیب مهارت تدریس, قوانین آموزشی, مهارت ارزشیابی, ویژگی فردی و ارتباط بین فردی بود. اهمیت ارتباط بین فردی و ویژگی های فردی از نظر دانشجویان به طور معنی داری بیشتر از مدرسین (به ترتیب P=0.0001 و P=0.04) و از دید مدرسین اهمیت مهارت تدریس و رعایت قوانین آموزشی به طور معنی داری بیشتر از دانشجویان بود (در هر دو مورد P=0.0001). نداشتن وقت کافی جهت مطالعه مهم ترین عامل موثر بر کارآمدی مدرس از دیدگاه دو گروه شناحته شد.نتیجه گیری: به رغم اختلاف نظر زیاد بین مدرسین و دانشجویان پیشنهاد می شود در برنامه های توانمندسازی مدرسین, تقویت مهارت های ارتباطی همگام با فنون تدریس نوین مورد توجه قرار گیرد. همچنین برنامه ریزی مدیران آموزشی به گونه ای باشد که با کاهش زمان کاری, زمینه جهت مطالعه, یادگیری و کارآمد بودن مدرسین, بیشتر فراهم شود.

استنادها

ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    رمضانی، طاهره، و درتاج رابری، اسحاق. (1388). بررسی ویژگی های یک مدرس اثربخش و عوامل آموزشی موثر بر کارآمدی وی از دیدگاه مدرسین و دانشجویان دانشکده های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 6(2)، 139-148. SID. https://sid.ir/paper/116884/fa

    Vancouver: کپی

    رمضانی طاهره، درتاج رابری اسحاق. بررسی ویژگی های یک مدرس اثربخش و عوامل آموزشی موثر بر کارآمدی وی از دیدگاه مدرسین و دانشجویان دانشکده های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1388؛6(2):139-148. Available from: https://sid.ir/paper/116884/fa

    IEEE: کپی

    طاهره رمضانی، و اسحاق درتاج رابری، “بررسی ویژگی های یک مدرس اثربخش و عوامل آموزشی موثر بر کارآمدی وی از دیدگاه مدرسین و دانشجویان دانشکده های پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کرمان،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 6، no. 2، pp. 139–148، 1388، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116884/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button