مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,639
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

659
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مفاهیمی در ارزشیابی آموزش بالینی: مطالعه کیفی تجارب دانشجویان و مربیان پرستاری

صفحات

 صفحه شروع 10 | صفحه پایان 18

چکیده

 زمینه و هدف: اطمینان از کسب صلاحیت بالینی توسط دانشجویان یکی از مهم ترین اهداف فرآیند آموزش بالینی است و ارزشیابی بالینی از مهم ترین چالش های این فرآیند محسوب می گردد. مطالعه حاضر مفاهیم مربوط به ارزشیابی بالینی را تصویر می کند.روش کار: در این مطالعه کیفی که از رویکرد پدیده شناسی (Phenomenology) استفاده شد, هشت مربی بالینی و ده دانشجوی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان که حداقل تجربه یک دوره آموزش بالینی را داشتند, شرکت کردند. نمونه گیری مبتنی بر هدف صورت گرفت. اطلاعات از طریق مصاحبه بدون ساختار جمع آوری شدند. تجزیه و تحلیل اطلاعات به روش کلایزی (Colaizzi) صورت گرفت. روایی و پایایی مطالعه از طریق توجه به چهار محور (ارزش واقعی, کاربردی بودن, تداوم و مبتنی بر واقعیت بودن) حاصل شد.یافته ها: متن مصاحبه های استخراج شده مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و کدهای مفهومی از آن استخراج و سپس کدها به چند مفهوم اصلی دسته بندی شدند. مفاهیم منتخب برای ارایه در این نوشتار که از جمله چالش های ارزشیابی آموزش بالینی محسوب می شوند, عبارت از ارزشیابی چند منبعی (Triangulation), جو ارزشیابی و سندرم ارزشیابی می باشند.نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر با تاکید بر روابط متقابل محیط ارزشیابی بالینی, ویژگی ها و مفاهیم مربوط به ارزشیابی کننده و ارزشیابی شونده و نیز رویکردهای ارزشیابی, برخی مفاهیم و چالش های مربوط به ارزشیابی بالینی را آشکار کرده است. نتایج تاکید می کنند که در محیط پویایی مانند بالین, ضبط و ثبت کردن تجارب و عملکردهای دانشجویان و کلیه ابعادی که مجموعا صلاحیت بالینی را شکل می دهند, مستلزم به کارگیری رویکردهای چند جانبه, توجه به محورهای مختلف و تمام شرایطی است که رفتار و عملکردهای مشهود را در دانشجو شکل می دهد. مفاهیم مطالعه حاضر به دلیل پرداختن به ابعاد مختلف چالش های ارزشیابی بالینی, در طراحی و اجرای رویکردهای ارزشیابی بالینی, کاربرد دارد و اجرای رویکردها و مدل های جامع ارزشیابی بالینی را به جای استفاده از ابزارهای کاملا ساختارمند پیشنهاد می کند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    علوی، موسی، ایرج پور، علیرضا، و عابدی، حیدرعلی. (1386). مفاهیمی در ارزشیابی آموزش بالینی: مطالعه کیفی تجارب دانشجویان و مربیان پرستاری. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 4(1)، 10-18. SID. https://sid.ir/paper/116894/fa

    Vancouver: کپی

    علوی موسی، ایرج پور علیرضا، عابدی حیدرعلی. مفاهیمی در ارزشیابی آموزش بالینی: مطالعه کیفی تجارب دانشجویان و مربیان پرستاری. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1386؛4(1):10-18. Available from: https://sid.ir/paper/116894/fa

    IEEE: کپی

    موسی علوی، علیرضا ایرج پور، و حیدرعلی عابدی، “مفاهیمی در ارزشیابی آموزش بالینی: مطالعه کیفی تجارب دانشجویان و مربیان پرستاری،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 4، no. 1، pp. 10–18، 1386، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116894/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button