مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

37
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

11
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تدوین برنامۀ آموزشی چندرسانه ای و ارزیابی اثربخشی آن بر حل مسئلۀ کودکان با اختلال های عصب تحولی

صفحات

 صفحه شروع 42 | صفحه پایان 57

چکیده

 مقدمه: اختلال های عصب تحولی در دوران کودکی شروع می شود و به ضعف در مهارت های جسمانی, شناختی, هیجانی و اجتماعی در کودکان مبتلا منجر می گردد. هدف از این پژوهش تدوین برنامۀ آموزشی چندرسانه ای و ارزیابی اثربخشی آن بر حل مسئلۀ کودکان با اختلال های عصب تحولی بود. مواد و روش­ها: در این پژوهش, ابتدا برنامۀ آموزشی چندرسانه ای طراحی و روایی آن از سوی متخصصان تأیید شد. جامعۀ آماری این پژوهش شامل دانش آموزان پسر دبستانی با اختلال عصب تحولی شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. با استفاده از نمونه گیری در دسترس, پس از اجرای نسخۀ پنجم مقیاس هوش استنفورد-بینه, 100 کودک با اختلال عصب تحولی با بهرۀ هوشی طبیعی و بالاتر به عنوان گروه نمونه انتخاب گردیدند و به صورت تصادفی در دو گروه 50 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند؛ سپس برنامۀ آموزشی چندرسانه ای طی 24 جلسۀ 90 دقیقه ای در گروه آزمایش برگزار گردید و گروه کنترل برنامه ای دریافت نکرد؛ سپس پس از یک ماه و نیم پیگیری انجام شد. ابزار استفاده شده آزمون برج لندن (1982) بود که در سه مرحلۀ پیش آزمون, پس آزمون و پیگیری استفاده گردید. به منظور تجزیه وتحلیل یافته ها از نرم افزار SPSS vol. 20 و روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری همراه با اندازه گیری مکرر استفاده شد. یافته­های پژوهش: نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری با اندازه گیری مکرر نشان دهندۀ اثربخشی برنامۀ آموزشی چندرسانه ای بر مهارت حل مسئلۀ کودکان با اختلال عصب تحولی است, به طوری که برنامۀ آموزشی چندرسانه ای بر مهارت حل مسئلۀ کودکان با اختلال عصب تحولی مؤثر بود. علاوه بر آن, اثربخشی آموزش چندرسانه ای بر مهارت حل مسئلۀ کودکان با اختلال عصب تحولی پس از یک ماه و نیم نیز پایدار بود. بحث و نتیجه گیری: برنامۀ آموزشی چندرسانه ای می تواند برای آموزش و تقویت مهارت حل مسئله در کودکان با اختلال عصب تحولی به کار گرفته شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button