مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,576
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

591
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

3

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در زمینه کفایت آموزش های داده شده جهت دستیابی به اهداف آموزشی مصوب در بخش زنان و زایمان

صفحات

 صفحه شروع 95 | صفحه پایان 101

چکیده

 زمینه: دانشجویان به عنوان عناصر اصلی آموزش یکی از بهترین منابع اطلاعات در هر سیستم آموزشی می باشند. یکی از مواردی که می توان از این منبع اطلاعاتی بهره برد, میزان تحقق اهداف آموزشی است.هدف: این مطالعه به منظور تعیین کفایت آموزشی های ارایه شده جهت دستیابی به اهداف آموزشی مصوب از دیدگاه کارورزان پزشکی در بخش زنان و زایمان صورت گرفت.روش کار: کلیه کارورزان شاغل در سال تحصیلی 84-85 شامل 93 نفر نمونه این پژوهش بودند. ابزار گردآوری داده های پرسشنامه ای حاوی سر فصل دروس آموزش مربوط به کارورزان در بخش زنان و زایمان بود که از کارورز خواسته شده بود درصد کفایت آموزش های ارایه شده در هر مورد را تعیین نمایند.یافته ها: از بین 93 کارورز مورد مطالعه 63.3 درصد مونث. 71.1 مجرد و 55.2 درصد ورودی قبل از سال 78 بودند. میانگین (انحراف معیار±) سن 25.7 سال (± 2.2) بود. 46.6 درصد کارورزان برنامه مصوب مربوط به دوره زنان و زایمان را مطالعه کرده بودند و 52.9 درصد بیان کردند که اهداف آموزشی در ابتدای دوره در قالب طرح درس به آنها ارایه شده بود. بیشترین درصد کفایت آموزش گزارش شده مربوط به تعیین سن حاملگی و تاریخ زایمان بر اساس LMP (90.7 درصد), کنترل صدای قلب جنین, کنترل انقباضات رحم و حرکات جنین (87.3 درصد) و مراقبت های دوران بارداری (81.6 درصد) و کمترین درصد مربوط به خارج کردن و گذاشتن نور پلانت (به ترتیب 16.2 و 16.8 درصد) و گذاشتن IUD (19.8 درصد) بود. مقایسه میانگین درصد کل کفایت آموزش و میانگین دو حیطه قدامات تشخیصی و درمانی و حیطه اقدامات فوری با توجه به متغیرهای سن, سال ورود, وضعیت تاهل و جنس تفاوت معنی داری را نشان ندادند. میانگین (انحراف معیار ±) نمره کل کفایت آموزش در زمینه اقدامات تشخیصی و درمانی شامل 31 مورد, 55.8 (± 14.3) و در مورد اقدامات ضروری در برخورد با موارد اورژانس شامل 8 مورد, 52.23 (± 21.1) و دارای اختلاف معنی دار بود (P=0.004).بحث و نتیجه گیری: یافته های این پژوهش نشان داد که از دیدگاه کارورزان پزشکی, آموزش های ارایه شده در بخش زنان و زایمان در بیشتر موارد حیطه اقدامات تشخیصی - درمانی و اقدامات ضروری در برخورد با موارد اورژانس تا حدودی با اهداف مصوب تطابق دارد که البته کافی به نظر نمی رسد. بنابراین بهبود و ارتقا کیفیت آموزش در مقطع بالینی و ارزیابی مستمر آن از نظر انطباق با اهداف آموزشی و تطابق این اهداف با نیازهای در حال تغییر جامعه ضروری می باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

ادهمی، اشرف، فصیحی هرندی، مجید، جلیلی، زهرا، محمدعلی زاده، سکینه، و فتاحی، زهرا. (1384). بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در زمینه کفایت آموزش های داده شده جهت دستیابی به اهداف آموزشی مصوب در بخش زنان و زایمان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 2(2)، 95-101. SID. https://sid.ir/paper/116967/fa

Vancouver: کپی

ادهمی اشرف، فصیحی هرندی مجید، جلیلی زهرا، محمدعلی زاده سکینه، فتاحی زهرا. بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در زمینه کفایت آموزش های داده شده جهت دستیابی به اهداف آموزشی مصوب در بخش زنان و زایمان. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1384؛2(2):95-101. Available from: https://sid.ir/paper/116967/fa

IEEE: کپی

اشرف ادهمی، مجید فصیحی هرندی، زهرا جلیلی، سکینه محمدعلی زاده، و زهرا فتاحی، “بررسی دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع کارورزی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در زمینه کفایت آموزش های داده شده جهت دستیابی به اهداف آموزشی مصوب در بخش زنان و زایمان،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 2، no. 2، pp. 95–101، 1384، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116967/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button