مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

937
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

682
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

عوامل موثر بر حضور دانشجویان دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در کلاس های درس

صفحات

 صفحه شروع 342 | صفحه پایان 349

چکیده

 زمینه و هدف: کلاس های درس محل مناسبی برای انتقال تجربیات استادان به دانشجویان و درک بهتر مطالب درسی می باشد. عدم حضور دانشجویان در کلاس های درس نظری یکی از مهم ترین مشکلات آموزشی رو به افزایش سال های اخیر دانشگاه های علوم پزشکی بوده است. این مطالعه به منظور تعیین عوامل موثر بر حضور در کلاس های درس نظری از دیدگاه دانشجویان دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد.روش کار: مطالعه مقطعی- توصیفی حاضر بر روی 150 دانشجوی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها پرسش نامه ای متشکل از دو بخش بود. بخش اول اطلاعات دموگرافیک و بخش دوم پرسش نامه استاندارد عوامل موثر بر حضور دانشجویان در کلاس های درس نظری را در برمی گرفت. از پرسش نامه 20 سوالی که پیش تر روایی و پایایی آن اندازه گیری و بر اساس مقیاس پنج درجه ای لیکرت (از تاثیر بسیار تا بی تاثیر و دامنه نمره از 80-0) تنظیم شده بود, استفاده گردید. نمره بهتر بیانگر موثرتر بودن عوامل پرسش شده در حضور دانشجویان در کلاس درس بود. پرسش نامه به صورت خودایفا توسط دانشجویان تکمیل گردید. داده ها توسط نرم افزار SPSS و آنالیز رگرسیون خطی در سطح معنی داری 0.05 مورد تجریه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: 58.7 درصد دانشجویان مونث, 83.3 درصد مجرد و 61.3 درصد بومی بودند. میانگین سنی دانشجویان 1.7±20.7 سال بود. میانگین نمره پاسخگویی دانشجویان 9.59±58.24 از 80 به دست آمد. بین محل سکونت, سال تحصیلی دانشجویان و جنس دانشجویان با میانگین نمره پرسش نامه ارتباط آماری معنی داری مشاهده شد. از بین عوامل موثر بر حضور در کلاس های درس نظری, بیشترین نمره به ترتیب مربوط به روش تدریس مناسب, تسلط استادان به مبحث درسی و علاقه به درس بود. شرکت در کلاس به عنوان وظیفه و درگیر شدن فعال دانشجو از جمله عواملی بود که کمترین علت حضور در کلاس از نظر دانشجو بود.نتیجه گیری: با عنایت به نتایج پژوهش حاضر, می توان گفت که حضور در کلاس های درس متاثر از عوامل مربوط به هر دو گروه مدرسین و دانشجویان می باشد, اما میزان و تداوم حضور موثر دانشجویان در کلاس درس به وسیله عواملی مانند روش تدریس مناسب, تسلط استادان به درس و علاقه به مباحث درسی تعیین می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    ترابی، ملوک، امینی، پرویز، طاهری، شهرزاد، کریمی افشار، مرضیه، و عباسلو، اعظم. (1393). عوامل موثر بر حضور دانشجویان دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در کلاس های درس. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 11(3)، 342-349. SID. https://sid.ir/paper/116987/fa

    Vancouver: کپی

    ترابی ملوک، امینی پرویز، طاهری شهرزاد، کریمی افشار مرضیه، عباسلو اعظم. عوامل موثر بر حضور دانشجویان دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در کلاس های درس. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1393؛11(3):342-349. Available from: https://sid.ir/paper/116987/fa

    IEEE: کپی

    ملوک ترابی، پرویز امینی، شهرزاد طاهری، مرضیه کریمی افشار، و اعظم عباسلو، “عوامل موثر بر حضور دانشجویان دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در کلاس های درس،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 11، no. 3، pp. 342–349، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116987/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button