مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

2,027
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

813
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

2

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

مهارت های تفکر انتقادی و ارتباط آن با راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک (مقاله کوتاه)

صفحات

 صفحه شروع 387 | صفحه پایان 393

چکیده

 زمینه و هدف: مهارت های تفکر انتقادی جزء مهارت هایی است که توسط یونسکو برای انسان قرن 21 تعیین شده است. استرس نیز یکی از عوامل مهم در موفقیت می باشد که فشار بیش از حد آن می تواند میزان یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانشجو را کاهش دهد. مطالعه حاضر با هدف بررسی مهارت های تفکر انتقادی و ارتباط آن با راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد.روش کار: در این پژوهش مقطعی- تحلیلی, 100 دانشجوی علوم پزشکی با روش طبقه ای انتخاب شدند. اطلاعات جمع آوری شده به وسیله چک لیست اطلاعات دموگرافیک, پرسش نامه تفکر Watson-Glaser و پرسش نامه راهبردهای مقابله ای Lazarus و Folkman با کمک نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید.یافته ها: میانگین نمره کلی مهارت های تفکر انتقادی دانشجویان برابر با 5.71±37.32 (رده ضعیف) و میانگین نمره راهبردهای مقابله با استرس برابر با 18.80±90.95 به دست آمد و همبستگی معنی داری بین این دو نمره مشاهده نشد. همبستگی ضعیف معنی داری بین مولفه های دوری گزینی با استنباط و مسوولیت پذیری با استدلال وجود داشت (0.05>P).نتیجه گیری: میانگین نمره تفکر انتقادی دانشجویان شرکت کننده در مقایسه با مطالعات داخلی تفاوت چندانی نداشت, اما در مقایسه با مطالعات خارجی نامطلوب بود که این موضوع توجه و ضرورت پرورش تفکر انتقادی در نظام آموزشی کشور را مطرح می سازد. غیر معنی دار بودن ارتباط بین تفکر انتقادی و راهبردهای مقابله با استرس نیز می تواند ناشی از نوع پرسش نامه استفاده شده و برآورد نادرست دانشجویان از توانایی تفکر انتقادی و مهارت های مقابله با استرس آن ها باشد.

استنادها

ارجاعات

استناددهی

APA: کپی

نجفیان زاده، محبوبه، خورسندی، محبوبه، و مبارک آبادی، عادله. (1393). مهارت های تفکر انتقادی و ارتباط آن با راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک (مقاله کوتاه). گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 11(3)، 387-393. SID. https://sid.ir/paper/116991/fa

Vancouver: کپی

نجفیان زاده محبوبه، خورسندی محبوبه، مبارک آبادی عادله. مهارت های تفکر انتقادی و ارتباط آن با راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک (مقاله کوتاه). گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1393؛11(3):387-393. Available from: https://sid.ir/paper/116991/fa

IEEE: کپی

محبوبه نجفیان زاده، محبوبه خورسندی، و عادله مبارک آبادی، “مهارت های تفکر انتقادی و ارتباط آن با راهبردهای مقابله با استرس در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اراک (مقاله کوتاه)،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 11، no. 3، pp. 387–393، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116991/fa

مقالات مرتبط نشریه ای

مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button