مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

3,823
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

1,458
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

نیازسنجی آموزشی و تدوین برنامه آموزشی با بهره گیری از مدل (Developing a curriculum (DACUM

صفحات

 صفحه شروع 299 | صفحه پایان 312

چکیده

 زمینه و هدف: یک از روش های بسیار مطرح و کاربردی در زمینه نیازسنجی و تدوین برنامه آموزشی, مدل DACUM (Developing a curriculum) می باشد. این مدل, امروزه به عنوان روشی منحصر به فرد, خلاقانه و بسیار موثر برای تجزیه و تحلیل یک شغل یا حرفه به کار می رود.روش کار: در این پژوهش, سه کارگاه دو روزه متشکل از افراد خبره با استفاده از روش DACUM, به نیازسنجی آموزشی و تحلیل شغلی مدیران آموزشی (معاونین آموزشی بیمارستان های آموزشی, معاونین آموزشی دانشکده ها و مدیران گروه های آموزشی) دانشگاه علوم پزشکی شیراز پرداخته شد و سپس بر اساس نتایج حاصل, برنامه آموزشی برای آنان تهیه گردید.یافته ها: کارگاه ها منجر به شناسایی 6 وظیفه و 51 فعالیت برای معاونین آموزشی بیمارستان های آموزشی, 9 وظیفه و 81 فعالیت برای معاونین آموزشی دانشکده ها و 16 وظیفه و 98 فعالیت برای مدیران گروه های آموزشی گردید. لیست مهارت ها و دانش مورد نیاز, لیست ابزار, تجهیزات و لوازم مورد نیاز و لیست رفتارهای ویژه شغلی نیز تهیه گردید. سپس بر اساس اطلاعات حاصل از کارگاه ها, پرسش نامه هایی جهت سنجش میزان اهمیت, دشواری و تکرار وظایف طراحی گردید. لیست نهایی دانش, مهارت ها, ابزار و تجهیزات مورد نیاز, رفتارهای ویژه شغل بر اساس اظهارات اعضای کمیته DACUM و پاسخ دهندگان به پرسش نامه ها تهیه گردید.نتیجه گیری: با توجه به میزان اهمیت, دشواری و تکرار وظایف و همچنین لیست دانش, مهارت ها, رفتارهای ویژه شغل و بررسی برنامه های آموزشی مدیران آموزشی در سایر کشورها, برنامه آموزشی مشتمل بر اهداف, محتوا, شیوه اجرا و نحوه ارزشیابی تهیه و تدوین گردید تا به منظور آموزش مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مورد استفاده قرار گیرد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    دهقانی، محمدرضا، زارع، سولماز، بذرافکن، لیلا، امینی، میترا، کجوری، جواد، حیات، علی اصغر، و نبیئی، پریسا. (1393). نیازسنجی آموزشی و تدوین برنامه آموزشی با بهره گیری از مدل (Developing a curriculum (DACUM. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 11(3)، 299-312. SID. https://sid.ir/paper/116996/fa

    Vancouver: کپی

    دهقانی محمدرضا، زارع سولماز، بذرافکن لیلا، امینی میترا، کجوری جواد، حیات علی اصغر، نبیئی پریسا. نیازسنجی آموزشی و تدوین برنامه آموزشی با بهره گیری از مدل (Developing a curriculum (DACUM. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1393؛11(3):299-312. Available from: https://sid.ir/paper/116996/fa

    IEEE: کپی

    محمدرضا دهقانی، سولماز زارع، لیلا بذرافکن، میترا امینی، جواد کجوری، علی اصغر حیات، و پریسا نبیئی، “نیازسنجی آموزشی و تدوین برنامه آموزشی با بهره گیری از مدل (Developing a curriculum (DACUM،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 11، no. 3، pp. 299–312، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116996/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا