مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

843
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

537
Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص آزمون بالینی ساختارمند عینی (OSCE) بخش جراحی در طول چهار سال تحصیلی 92-1389

صفحات

 صفحه شروع 360 | صفحه پایان 366

چکیده

 زمینه و هدف: بررسی دیدگاه های فراگیران, یکی از راه های ارزیابی اثربخشی روش های ارزشیابی در آموزش پزشکی است. هدف مطالعه حاضر, ارزیابی نگرش دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص آزمون بالینی ساختارمند عینی (OSCE یا Objective structured clinical examination) بخش جراحی در طول چهار سال 92-1389 بود.روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی, پس از برگزاری آزمون های OSCE پایان دوره جراحی, پرسش نامه پژوهشگر ساخته ای در میان شرکت کنندگان توزیع و دیدگاه ایشان در خصوص جنبه های مختلف مرتبط با آزمون در قالب مقیاس درجه بندی لیکرت جمع آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها از طریق نرم افزار Stata SE نسخه 8 با در نظر گرفتن P<0.050 انجام گرفت.یافته ها: در میان 164 دانشجوی پزشکی, فراوانی نسبی نگرش مطلوب در خصوص جنبه های مرتبط با آزمون به شرح زیر بوده است: مناسب بودن مکان انتخاب شده در 46.0 درصد, مناسب بودن نحوه سوالات مطرح شده در ایستگاه های مختلف در 35.8 درصد, عادلانه و منطقی بودن سوالات در 39.7 درصد, کافی بودن میزان زمان اختصاص داده شده به ایستگاه ها در 29.4 درصد, مناسب بودن بیمارنما در 35.4 درصد, نقش افراد ارزیاب در 47.8 درصد, تاثیر اضطراب در 62.3 درصد و رضایت کلی از آزمون در 35.3 درصد موارد در سطح خوب و بسیار خوب گزارش شده است. رضایت کلی دانشجویان, با اضطراب, مکان برگزاری, نحوه سوالات مطرح شده, عادلانه و منطقی بودن سوالات, مدت زمان اختصاص داده شده به ایستگاه ها, شرایط بیمارنما و افراد ارزیاب آزمون, رابطه معنی دار داشت (0.050>P).نتیجه گیری: نگرش دانشجویان پزشکی در خصوص جنبه های مختلف مرتبط با آزمون در مجموع مثبت بود. با توجه به اهمیت کسب مهارت های ضروری بخش جراحی و نقش آزمون هایی چون OSCE به منظور ارزشیابی صحیح و دقیق توانمندی های بالینی این بخش, ارتقای کیفیت برگزاری آزمون های پیش گفته و نیز استمرار برگزاری دوره های آموزشی در خلال بخش پیشنهاد می گردد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    APA: کپی

    نیک بخش، نوین، و موعودی، سیمین. (1393). دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص آزمون بالینی ساختارمند عینی (OSCE) بخش جراحی در طول چهار سال تحصیلی 92-1389. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، 11(3)، 360-366. SID. https://sid.ir/paper/116997/fa

    Vancouver: کپی

    نیک بخش نوین، موعودی سیمین. دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص آزمون بالینی ساختارمند عینی (OSCE) بخش جراحی در طول چهار سال تحصیلی 92-1389. گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)[Internet]. 1393؛11(3):360-366. Available from: https://sid.ir/paper/116997/fa

    IEEE: کپی

    نوین نیک بخش، و سیمین موعودی، “دیدگاه دانشجویان پزشکی مقطع کارآموزی دانشگاه علوم پزشکی بابل در خصوص آزمون بالینی ساختارمند عینی (OSCE) بخش جراحی در طول چهار سال تحصیلی 92-1389،” گام های توسعه در آموزش پزشکی (STRIDES IN DEVELOPMENT OF MEDICAL EDUCATION)، vol. 11، no. 3، pp. 360–366، 1393، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/116997/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا