مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

96
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

39
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تأثیر آموزش برنامه ریزی کلامی عصبی بر انعطاف پذیری شناختی و تاب آوری هیجانی یگان ویژه زنان

صفحات

 صفحه شروع 21 | صفحه پایان 45

چکیده

 اهداف: هدف اصلی این پژوهش بررسی تأثیر آموزش برنامه ریزی کلامی عصبی بر انعطاف پذیری شناختی و تاب آوری هیجانی یگان ویژه زنان بود. روش : پژوهش حاضر ازنظر هدف در گروه پژوهش های نیمه آزمایشی و ازنظر ماهیت در دسته پژوهش های توصیفی قرار دارد. ابزارهای به کار گرفته شده شامل پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی دنیس-وندروال(2010) و پرسشنامه تاب آوری کانر-دیویدسون(2003) بود. برای تجزیه وتحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. در بخش آمار توصیفی از شاخص های دموگرافیک, شاخص های گرایش مرکزی (میانگین) و شاخص های گرایش پراکندگی (واریانس و انحراف معیار) استفاده و در بخش تجزیه وتحلیل نیز از تحلیل کوارایانس (ANCOVA) استفاده شد. برای بررسی نرمال بودن داده ها نیز از آزمون کولموگروف- اسمیرنف و آزمون لوین و برای تحلیل داده ها از نرم افزار 23 SPSS بهره گرفته شد. یافته ها: نمرات مقیاس تاب آوری با نمرات مقیاس سرسختی همبستگی مثبت معنادار و با نمرات مقیاس استرس ادراک شده و مقیاس آسیب پذیری نسبت به استرس شیهان همبستگی منفی معناداری داشتند,که این نتایج حاکی از اعتبار هم زمان این مقیاس است. نمرات پایایی خارجی کانر و دیویدسون ضریب آلفای کرونباخ مقیاس تاب آوری را 89% گزارش کرده اند. نتیجه گیری: نتایج نشان دادآموزش برنامه ریزی کلامی عصبی بر انعطاف پذیری شناختی و تاب آوری هیجانی یگان ویژه زنان تأثیر مثبت دارد. این آموزش باعث می‎شود که زنان این عادت را به گنجینه رفتار خود اضافه نمایند که در موقعیت های مشکل ساز, به جای استفاده از رفتارهای تشنج زا مانند انتقاد بی‎جا, سرزنش, طعنه و کنایه, زخم زبان, کنایه و غیره از شیوه‎های سازنده استفاده کنند.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button