مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

21
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

14
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

ماتریس همبستگی هوش اخلاقی، استدلال اخلاقی و شایستگی بالینی در پرستاران بیمارستان های آموزشی شهر ایلام

صفحات

 صفحه شروع 101 | صفحه پایان 110

چکیده

 مقدمه: پرستاران با هوش و استدلال اخلاقی می توانند عملکرد مناسبی داشته باشند و در ارتباط با همکاران, بیماران و همراهان مؤثر عمل کنند. شایستگی بالینی پرستاران دغدغۀ اصلی نظام های ارائه دهندۀ مراقبت است. این پژوهش با ‏هدف تعیین ارتباط هوش اخلاقی, استدلال اخلاقی و شایستگی بالینی پرستاران انجام شد. مواد و روش­ها: این مطالعۀ توصیفی_تحلیلی از نوع همبستگی روی 110 پرستار در بیمارستان های آموزشی شهر ایلام در سال ‏‏1401 با نمونه گیری در دسترس انجام گردید. ابزار گردآوری داده ها ‏پرسش نامه های اطلاعات جمعیت شناختی, هوش اخلاقی لنیک و کیل, سنجش استاندارد شایستگی ‏بالینی لیو و همکاران و ‏آزمون معضلات اخلاقی کریشام‏ بودند. ‏تحلیل داده ها با ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار‎ ‎SPSS vol. 16 ‎صورت گرفت. سطح معنی داری آماری 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ­های پژوهش: بیشتر پرستاران زن (5/54 ‏درصد), با تحصیلات کارشناسی پرستاری (3/87 درصد), استخدام رسمی ‏‏(8/61 درصد), با سابقۀ کاری ‏‏5-1 سال (50 درصد) و میانگین سنی آنان 83/5±‏‎‎‏98/30 بودند. میانگین و انحراف معیار هوش اخلاقی 61/26±59/157, استدلال اخلاقی 18/16±51 /36 و شایستگی بالینی ‏‏08/46±65/136 بود. میان هوش اخلاقی و شایستگی بالینی ‏‏(P<0. 001, r=0. 517), هوش اخلاقی و استدلال اخلاقی (P<0. 001, r=0. 444)‎‏ و ‏استدلال اخلاقی و شایستگی بالینی (P<0. 001, r=0. 802) همبستگی ‏مستقیم و معنی داری وجود داشت. بحث و نتیجه گیری: با توجه به ارتباط ‏مستقیم و معنی دار میان متغیرها, ارتقای سطح آگاهی پرستاران در زمینۀ هوش اخلاقی, استدلال اخلاقی و شایستگی بالینی با آموزش بالینی و گذراندن دوره های آموزشی توصیه می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

    استناددهی

    مقالات مرتبط نشریه ای

  • ثبت نشده است.
  • مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button