مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

715
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

723
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

اثربخشی دوره های آموزش محیط زیست بر سطح دانش، نگرش و مهارت محیط زیست: دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی

صفحات

 صفحه شروع 137 | صفحه پایان 151

چکیده

 سابقه و هدف: بخش عمده مشکلات موجود در محیط زیست, ریشه در نبود آگاهی لازم و ضعف فرهنگی در زمینه ارتباط انسان و طبیعت دارد, در واقع نوعی مشکل فرهنگی محسوب می شود. از آنجا که نهادینه کردن آموزش و فرهنگ محیط زیستی از زمان کودکی آغاز می شود, بنابراین دوره رسمی پیش دبستان می تواند یکی از مهمترین دوره های سرمایه گذاری آموزشی و فرهنگی در زمینه محیط زیست باشد. لذا هدف پژوهش حاضر, نیازسنجی و بررسی تاثیر دوره های آموزشی بر سطح نگرش, دانش و مهارت های محیط زیستی دانشجویان رشته ی رشد و پرورش کودکان پیش دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی بعنوان پیشگامان آموزش حفظ محیط زیست به کودکان پیش دبستانی است. مواد و روش ها: برای دستیابی به هدف فوق, 55 نفر از دانشجویان دو ترم آخر رشته ی رشد و پرورش کودکان پیش دبستان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سال تحصیلی 97-96 به روش نمونه گیری در دسترس, انتخاب شدند. در این بررسی سه پرسشنامه 14 سوالی جهت سنجش سطح نگرش, دانش و مهارت نسبت به محیط زیست و مباحث مرتبط مورد استفاده قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون t دو نمونه وابسته در نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد. جهت سطح بندی نمره نهایی پاسخ دهندگان از روش منطق 25 درصد ریاضی استفاده شد. نتایج و بحث: روایی ابزارهای مورد استفاده از طریق روایی محتوا و با دو سنجه روایی محتوا (CVI) و نسبت روایی محتوا (CVR), و پایایی آن ها با استفاده از ضریب آلفای کرنباخ (همسانی درونی) و ضریب همبستگی درون طبقاتی (پایایی در طول زمان) مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج به دست آمده هر سه ابزار از روایی محتوای قابل قبول, همسانی درونی و پایایی در طول زمان برخوردار بودند. مقادیر آلفای کرنباخ سه ابزار سنجش نگرش, دانش و مهارت به ترتیب برابر 702/0, 881/0 و 951/0 و مقادیر ضریب همبستگی درون طبقاتی سه ابزار به ترتیب برابر 665/0, 721/0 و 734/0 به دست آمد. با توجه به نتایج به دست آمده برگزاری دوره آموزشی موجب تغییر نگرش (2/15=Eta2, 023/0=p, 39/2=t), بالابردن دانش (7/84=Eta2, 001/0>p, 31/13=t) و افزایش سطح مهارت (8/59=Eta2, 001/0>p, 90/6=t) آزمودنی ها شد. بر اساس نتایج توصیفی مشخص شد که قبل از مداخله 5/45 درصد آزمودنی ها نگرش بالا و بعد از مداخله 8/75 درصد نگرش بالایی در خصوص محیط زیست داشتند. همچنین, قبل از مداخله سطح دانش 7/60 درصد آزمودنی ها در سطح پائین تا پائین-پائین در حالی که بعد از مداخله سطح دانش 8/84 درصد آزمودنی ها در سطح بالا بود. در نهایت, قبل از مداخله سطح مهارت 6/36 درصد آزمودنی ها در سطح بالا در حالی که بعد از مداخله سطح مهارت 9/87 درصد در سطح بالا بود. نتیجه گیری: بر اساس یافته های به دست آمده مشخص شد که برگزاری دوره آموزشی بیشترین تأثیر را به ترتیب بر افزایش سطح دانش نسبت به محیط زیست, و بعد از آن افزایش سطح مهارت و در نهایت تغییر نگرش داشته است. یافته های تحقیق حاضر نشان داد که برگزاری دوره های آموزش محیط زیست باعث بهبود سطح نگرش, دانش و مهارت دانشجویان می شود.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    موسوی، نجم الدین، شریفیان ثانی، مریم، صنایع گلدوز، ساناز، قائدامینی هارونی، غلامرضا، درویشی، آذر، و قمرزادشیشوان، فاطمه. (1398). اثربخشی دوره های آموزش محیط زیست بر سطح دانش, نگرش و مهارت محیط زیست: دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی. علوم محیطی، 17(2 )، 137-151. SID. https://sid.ir/paper/117659/fa

    Vancouver: کپی

    موسوی نجم الدین، شریفیان ثانی مریم، صنایع گلدوز ساناز، قائدامینی هارونی غلامرضا، درویشی آذر، قمرزادشیشوان فاطمه. اثربخشی دوره های آموزش محیط زیست بر سطح دانش, نگرش و مهارت محیط زیست: دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی. علوم محیطی[Internet]. 1398؛17(2 ):137-151. Available from: https://sid.ir/paper/117659/fa

    IEEE: کپی

    نجم الدین موسوی، مریم شریفیان ثانی، ساناز صنایع گلدوز، غلامرضا قائدامینی هارونی، آذر درویشی، و فاطمه قمرزادشیشوان، “اثربخشی دوره های آموزش محیط زیست بر سطح دانش, نگرش و مهارت محیط زیست: دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی وتوانبخشی،” علوم محیطی، vol. 17، no. 2 ، pp. 137–151، 1398، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/117659/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button