مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

مقاله مقاله نشریه

مشخصات مقاله

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

video

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

sound

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

نسخه انگلیسی

مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

بازدید:

1,517
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

دانلود:

886
مرکز اطلاعات علمی Scientific Information Database (SID) - Trusted Source for Research and Academic Resources

استناد:

اطلاعات مقاله نشریه

عنوان

تحولات بازتاب جنگ در سینمای ایران

صفحات

 صفحه شروع 57 | صفحه پایان 80

چکیده

 در این مقاله سعی شده است که به این سوال پاسخ داده شود؛ «بازتاب جنگ در سینمای ایران چگونه بوده و چه سیر تحولی را طی کرده است؟» بنابر دیدگاه نیکلاس پرونای فرض شده است که چند سال پس از پایان جنگ و در اثر تغییر شرایط اجتماعی دیدگاه جامعه نسبت به جنگ تغییر می کند و یا امکان بیان رویکردهای جدید به وجود می آید. بنابراین نظریه رویکرد فیلم های سینمای جنگ ایران در دهه 80, متفاوت از رویکرد فیلم های جنگی ساخته شده قبل از دهه 80 می باشد. برای بررسی صحت و سقم این نظریه, در این مقاله سینمای جنگ در سه دوره زمانی 60 تا 67, 67 تا 80 و دهه 80 مورد بررسی قرار گرفته است. دو دوره اول به صورت اسنادی و با استفاده از مطالعات قبلی و دوره سوم به صورت تحلیل متن فیلم های برگزیده جنگی با استفاده از تکنیک نشانه شناسی, مطالعه شده است. نتیجه این که فیلم های دوره اول بنا به اقتضای جنگ و شرایط جامعه جنگ زده به حماسه سازی و قهرمان پروری می پردازند, در حالی که فیلم های دوره دوم بیش تر جنبه اجتماعی دارند و وضعیت آوارگان و رزمندگان بازگشته از جنگ و برخورد جامعه با آنان را بررسی می کنند. اما در دوره سوم در پی از بین رفتن رژیم بعث عراق و بهبود روابط دو کشور, و در نتیجه تحول دیدگاه جامعه نسبت به جنگ ایران و عراق و به وجود آمدن شرایط مناسب برای ابراز دیدگاه های متفاوت, فیلم هایی با تمایلات صلح طلبانه و ضد جنگ و با شخصیت پردازی های متفاوت از رزمندگان ایرانی و عراقی ساخته شده اند که در سینمای جنگ ایران سابقه ندارد.

استنادها

  • ثبت نشده است.
  • ارجاعات

  • ثبت نشده است.
  • استناددهی

    APA: کپی

    راودراد، اعظم، و حیران پور، سپیده. (1392). تحولات بازتاب جنگ در سینمای ایران. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 9(33)، 57-80. SID. https://sid.ir/paper/118057/fa

    Vancouver: کپی

    راودراد اعظم، حیران پور سپیده. تحولات بازتاب جنگ در سینمای ایران. مطالعات فرهنگی و ارتباطات[Internet]. 1392؛9(33):57-80. Available from: https://sid.ir/paper/118057/fa

    IEEE: کپی

    اعظم راودراد، و سپیده حیران پور، “تحولات بازتاب جنگ در سینمای ایران،” مطالعات فرهنگی و ارتباطات، vol. 9، no. 33، pp. 57–80، 1392، [Online]. Available: https://sid.ir/paper/118057/fa

    مقالات مرتبط نشریه ای

    مقالات مرتبط همایشی

  • ثبت نشده است.
  • طرح های مرتبط

  • ثبت نشده است.
  • کارگاه های پیشنهادی






    بازگشت به بالا
    telegram sharing button
    whatsapp sharing button
    linkedin sharing button
    twitter sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    email sharing button
    sharethis sharing button